3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Több mint 7 százalékkal jut kevesebb jövőre az utazási kedvezményekre.

2014-től 4 éven át egyszer sem nyúlt a kormány az utazási kedvezmények fedezetéül szolgáló szociálpolitikai menetdíj támogatásokhoz, és folyamatosan 104 milliárd forintos előirányzat szerepelt a költségvetés ezen során. Az idei költségvetésben aztán hirtelen 6,2 százalékkal megvágták az előirányzatot 97,5 milliárd forintra.

A most benyújtott tervezetből úgy tűnik, újabb milliárdokat spórolhat meg a kormány ezen a soron, hiszen 7 százalékkal kevesebbet, 90,5 milliárdos előirányzatot határoztak meg 2019-re. Ezzel jövőre rekordalacsony összeget szán a kormány erre a célra, hiszen 2011 óta ennél kisebb kiadás nem szerepelt a költségvetésben.

A szociálpolitikai menetdíj támogatás egyébként a személyszállítási közszolgáltatások kereteiben megvalósuló utazásokhoz az állam által jogszabályban biztosított utazási kedvezmények ellentételezéséhez nyújtott állami támogatás. Ez a kedvezményes utazásokhoz tartozó szolgáltatói bevételkiesést kompenzálja és erősíti a közúti és a vasúti személyszállító társaságok pénzügyi stabilitását.

Fotó: MTI
Fotó: MTI

Igaz, hogy még a válság idején tervben volt az utazási kedvezmények rendszerének felülvizsgálata és átalakítása. Jó eséllyel nem készül ilyesmire a kormány. Az előirányzat csökkentése mögött sokkal inkább a kedvezmények évről évre alacsonyabb kihasználtsága áll. 2015-ben és 2016-ban is nagyjából 97 milliárd forintot költöttek el a rendelkezésre álló előirányzatból, tavaly pedig még ennél is kevesebbet, 94,5 milliárdot.

A csökkenő kihasználtságot alátámasztja a MÁV-Start éves beszámolóban feltüntetett kimutatása is. Tavaly érdemben ugyanis a 70 (65) éven felüliek kedvezményére igényelték a korábbinál magasabb szociálpolitikai menetdíj-támogatást, 5,8 milliárd helyett 5,9 milliárdot. A nyugdíjasoknál is nagyobb mértékű kedvezményt vesznek igénybe a tanulók, ám ellentétben a 70 év felettiekkel, náluk csökkent az igénybevétel 7,1 milliárd forintról 6,9-re. Tavaly a MÁV-nál az 50 százalékos kedvezményekre 3,5, a 90 százalékosakra pedig 2,2 milliárd ment a korábbi 2,3 után.

Az, hogy jövőre még a mostaninál is kevesebbet, 90 milliárdot szánnak erre a célra, azt jelenti, hogy az utazási kedvezmények tovább csökkenő kihasználtságára számít a kormányzat. Véleményünk szerint azonban az sem fog problémát okozni, ha a várakozásokkal ellentétben mégis nőne az igénybevétel, az előirányzat ugyanis jó eséllyel felülről nyitott.




LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!