TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST, TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában

Több mint 7 százalékkal jut kevesebb jövőre az utazási kedvezményekre.

2014-től 4 éven át egyszer sem nyúlt a kormány az utazási kedvezmények fedezetéül szolgáló szociálpolitikai menetdíj támogatásokhoz, és folyamatosan 104 milliárd forintos előirányzat szerepelt a költségvetés ezen során. Az idei költségvetésben aztán hirtelen 6,2 százalékkal megvágták az előirányzatot 97,5 milliárd forintra.

A most benyújtott tervezetből úgy tűnik, újabb milliárdokat spórolhat meg a kormány ezen a soron, hiszen 7 százalékkal kevesebbet, 90,5 milliárdos előirányzatot határoztak meg 2019-re. Ezzel jövőre rekordalacsony összeget szán a kormány erre a célra, hiszen 2011 óta ennél kisebb kiadás nem szerepelt a költségvetésben.

A szociálpolitikai menetdíj támogatás egyébként a személyszállítási közszolgáltatások kereteiben megvalósuló utazásokhoz az állam által jogszabályban biztosított utazási kedvezmények ellentételezéséhez nyújtott állami támogatás. Ez a kedvezményes utazásokhoz tartozó szolgáltatói bevételkiesést kompenzálja és erősíti a közúti és a vasúti személyszállító társaságok pénzügyi stabilitását.

Fotó: MTI Fotó: MTI

Igaz, hogy még a válság idején tervben volt az utazási kedvezmények rendszerének felülvizsgálata és átalakítása. Jó eséllyel nem készül ilyesmire a kormány. Az előirányzat csökkentése mögött sokkal inkább a kedvezmények évről évre alacsonyabb kihasználtsága áll. 2015-ben és 2016-ban is nagyjából 97 milliárd forintot költöttek el a rendelkezésre álló előirányzatból, tavaly pedig még ennél is kevesebbet, 94,5 milliárdot.

A csökkenő kihasználtságot alátámasztja a MÁV-Start éves beszámolóban feltüntetett kimutatása is. Tavaly érdemben ugyanis a 70 (65) éven felüliek kedvezményére igényelték a korábbinál magasabb szociálpolitikai menetdíj-támogatást, 5,8 milliárd helyett 5,9 milliárdot. A nyugdíjasoknál is nagyobb mértékű kedvezményt vesznek igénybe a tanulók, ám ellentétben a 70 év felettiekkel, náluk csökkent az igénybevétel 7,1 milliárd forintról 6,9-re. Tavaly a MÁV-nál az 50 százalékos kedvezményekre 3,5, a 90 százalékosakra pedig 2,2 milliárd ment a korábbi 2,3 után.

Az, hogy jövőre még a mostaninál is kevesebbet, 90 milliárdot szánnak erre a célra, azt jelenti, hogy az utazási kedvezmények tovább csökkenő kihasználtságára számít a kormányzat. Véleményünk szerint azonban az sem fog problémát okozni, ha a várakozásokkal ellentétben mégis nőne az igénybevétel, az előirányzat ugyanis jó eséllyel felülről nyitott.




Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon végéig, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 28 410 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Erste Banknál és a Cetelemnél 28 721 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.