2014-től 4 éven át egyszer sem nyúlt a kormány az utazási kedvezmények fedezetéül szolgáló szociálpolitikai menetdíj támogatásokhoz, és folyamatosan 104 milliárd forintos előirányzat szerepelt a költségvetés ezen során. Az idei költségvetésben aztán hirtelen 6,2 százalékkal megvágták az előirányzatot 97,5 milliárd forintra.
A most benyújtott tervezetből úgy tűnik, újabb milliárdokat spórolhat meg a kormány ezen a soron, hiszen 7 százalékkal kevesebbet, 90,5 milliárdos előirányzatot határoztak meg 2019-re. Ezzel jövőre rekordalacsony összeget szán a kormány erre a célra, hiszen 2011 óta ennél kisebb kiadás nem szerepelt a költségvetésben.
A szociálpolitikai menetdíj támogatás egyébként a személyszállítási közszolgáltatások kereteiben megvalósuló utazásokhoz az állam által jogszabályban biztosított utazási kedvezmények ellentételezéséhez nyújtott állami támogatás. Ez a kedvezményes utazásokhoz tartozó szolgáltatói bevételkiesést kompenzálja és erősíti a közúti és a vasúti személyszállító társaságok pénzügyi stabilitását.
Igaz, hogy még a válság idején tervben volt az utazási kedvezmények rendszerének felülvizsgálata és átalakítása. Jó eséllyel nem készül ilyesmire a kormány. Az előirányzat csökkentése mögött sokkal inkább a kedvezmények évről évre alacsonyabb kihasználtsága áll. 2015-ben és 2016-ban is nagyjából 97 milliárd forintot költöttek el a rendelkezésre álló előirányzatból, tavaly pedig még ennél is kevesebbet, 94,5 milliárdot.
A csökkenő kihasználtságot alátámasztja a MÁV-Start éves beszámolóban feltüntetett kimutatása is. Tavaly érdemben ugyanis a 70 (65) éven felüliek kedvezményére igényelték a korábbinál magasabb szociálpolitikai menetdíj-támogatást, 5,8 milliárd helyett 5,9 milliárdot. A nyugdíjasoknál is nagyobb mértékű kedvezményt vesznek igénybe a tanulók, ám ellentétben a 70 év felettiekkel, náluk csökkent az igénybevétel 7,1 milliárd forintról 6,9-re. Tavaly a MÁV-nál az 50 százalékos kedvezményekre 3,5, a 90 százalékosakra pedig 2,2 milliárd ment a korábbi 2,3 után.
Az, hogy jövőre még a mostaninál is kevesebbet, 90 milliárdot szánnak erre a célra, azt jelenti, hogy az utazási kedvezmények tovább csökkenő kihasználtságára számít a kormányzat. Véleményünk szerint azonban az sem fog problémát okozni, ha a várakozásokkal ellentétben mégis nőne az igénybevétel, az előirányzat ugyanis jó eséllyel felülről nyitott.