A táplálkozási szokásokat illetően az elmúlt években drasztikus változások következtek be, amelyek nemcsak átformálták a piacot, de mozgásban is tartják, hiszen az élelmiszeripari cégeknek és forgalmazóknak tartania kell a lépést, ha versenyben akarnak maradni. A leggyorsabb változás a laktózmentes, a vegán, a vegetáriánus és a cukormentes termékek piacán várható.
Jelenleg 375 millió, a vegetáriánus étrendet valamilyen formában követő ember él a földön, ez a szám csak Európán belül jelenleg 38 millió. Az olasz kutatóintézet, az Eurispes prognózisa szerint azonban 2050-re százmillió vegetáriánus étrendet követő ember lesz kontinensünkön.
Ebbe beletartoznak a vegetáriánusok, a vegánok, a flexitáriánusok – azaz a vegetarianizmust rugalmasan kezelők – és az egyéb, vegetáriánus étrenddel kapcsolatos szokást követők is.
„Míg csupán néhány éve, ha valakinél kiderült valamiféle étel-intolerancia, vagy cukorbetegség, esetleg tudatosan szerette volna helyettesíteni a hús- vagy tejalapú ételeket növényi alternatívákkal, a boltokban csupán néhány olyan termék volt elérhető, amit be tudott illeszteni az étrendjébe. A kis választékkal ráadásul az is együttjárt, hogy íz, állag vagy elkészítés tekintetében súlyos kompromisszumokat kellett kötnie az illetőnek, hiszen a gyártók többnyire még nem voltak felkészülve az új igényekre és arra, hogy kompromisszummentes termékeket kínáljanak ezeknek a fogyasztóknak is” - mondja Monori István, a több mint húsz éve a Hulala növényi habalapokat forgalmazó König-Units Kft. kategória-menedzsere.
A Z-generáció nagyon is vevő a veganizmusra
Egy új felmérés szerint a Z generációs (1995-2009 között született) vegánok annyira nem gondolják átmenetinek a vegetarizmus trendjét, hogy 72 százalékuk azt tervezi, hogy legalább a következő öt évben biztosan követi a növényi étrendet.
3 ezer Z-generációs fiatalt vizsgáltak meg az Egyesült Államokban, vegánokat és nem vegánokat egyaránt, hogy megállapítsák, miképp vélekedik a tinédzserek és a fiatal felnőttek csoportja a veganizmusról.
Miért válik a Z generáció vegánná?
A Z generációt gyakran környezettudatosabbnak tartják, mint az idősebbekét. De nem ez a fő oka annak, hogy vegán étrendet választanak, mivel 52 százalékuk azt mondja, hogy inkább egészségügyi szempontok miatt vált vegánná. Bár a Z generációs vegánok 40 százaléka úgy gondolja, hogy a veganizmus pozitív hatással van a környezetre, csak 17 százalékuk mondta azt, hogy környezetvédelmi okokból követi az étrendet. A Z generációs vegánok többsége pedig nem etikai okokból teszi ezt, mivel szintén csak 17 százalékuk vallja azt, hogy azért lett vegán, mert nem akar állati eredetű termékeket enni.
Arra a kérdésre, hogy milyen lépéseket terveznek a jövőben a veganizmus népszerűsítése érdekében, a Z generációs vegánok 65 százaléka vállalná, hogy felvilágosítaná az embereket az étrendről, viszont 11 százalékuk úgy gondolja, hogy nem örül a diéta divatos imázsának. Sokan nem szeretik a vegán influencereket sem, mert „rosszul néznek ki.”
Mit gondolnak a Z generációs nem vegánok?
A megkérdezett nem vegánok több mint fele (51 százalék) azt mondta, hogy nem válna vegánná, mert egyszerűen nem tud lemondani a húsról. A válaszadók 21 százalékát pedig a táplálkozási hiányosságok miatti aggodalmak akadályozzák meg abban, hogy áttérjenek a vegán étrendre.
A megkérdezett nem vegánok közel fele (48 százalék) nem gondolja úgy, hogy a vegánság segít a környezet védelmében, 12 százalék szerint egyszerre segít és árt is. A nem vegánok 38 százaléka pedig kifejezetten negatívan vélekedik az étrendről, és ebből a csoportból sokan „értelmetlennek és szükségtelennek” nevezik a veganizmust.
Ugyanakkor a nem vegánok 35 százalékának pozitív a véleménye a vegánságról.
Bár széles körben elterjedt az a felfogás, hogy a Z generáció jelenti a vegán fősodort, érdemes megjegyezni, hogy a vegetáriánus és vegán étrend egyre népszerűbb minden korosztály körében az Egyesült Államokban. A legfrissebb Statista adatai azt mutatják, hogy az ezredfordulósok 4 százaléka vegán, de a 65 éves és annál idősebb felnőttek 3 százaléka is az.
Laktóz- és kompromisszummentes
A szakember szerint mára a legtöbb gyártó és forgalmazó felismerte az egyre növekvő igényeket, és egyre többen reagálnak a fogyasztói szokások változására.
„Noha a mi cégünk több mint húsz éve forgalmaz növényi alapú habalapokat és főzőkrémeket, a Hulala olasz gyártója épp ezeknek az igényeknek engedve alkotta meg az új termék-palettáját, amivel nemcsak a vegánok, de a cukorbetegek és a laktózintoleranciával küzdők igényeit vette alapul. Az új vegán termékek júliustól érhetőek el a boltokban és teljesen tejmentesek, nem tartalmaznak semmiféle állati eredetű összetevőt, mindemellett természetes módon laktóz- és gluténmentesek. A habalap cukormentes változatban is kapható, ami által sós ételek elkészítésére is kiválóan alkalmassá vált. A termékpalettában újdonság a tejes, ám laktózmentes habtejszín és főzőtejszín, valamint a tejszínhabspray is” - ecsetelte a szakember.
Amikor nincs választás
Monori István kategória-menedzser arra is felhívta a figyelmet, hogy a laktózmentes élelmiszerek mellett ma már nem lehet egy gyártónak sem elmennie, hiszen a felnőtt lakosság közel hetven százaléka küzd laktózzal kapcsolatos intoleranciában. Bár emiatt nem szükséges a vegetarianizmusra átállni, sokan mégis megteszik.
„Ez a szám rendkívül magas és sok olyan esetet is tartalmaz, amikor a problémát még nem nevesítik, de már jelentkeznek olyan kellemetlen tünetek, mint a haspuffadás, a kellemetlen közérzet és az emésztési zavarok. A Hulala immár képes olyan kompromisszummentes megoldást kínálni, amelyben bárki megtalálja a neki megfelelő terméket, mindezt pedig úgy, hogy a méltán piacvezetővé vált termékek hozzák a tőlük elvárt ízvilágot, állagot és könnyű elkészítési módot” - tette hozzá Monori István.