6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Azt jósolják, hogy 30 év múlva megtöbbszöröződik a vegetariánusok száma, amit alátámaszt az a tanulmány is, amely szerint a Z generáció igen fogékony a növényalapú étrendre. 

A táplálkozási szokásokat illetően az elmúlt években drasztikus változások következtek be, amelyek nemcsak átformálták a piacot, de mozgásban is tartják, hiszen az élelmiszeripari cégeknek és forgalmazóknak tartania kell a lépést, ha versenyben akarnak maradni. A leggyorsabb változás a laktózmentes, a vegán, a vegetáriánus és a cukormentes termékek piacán várható.

Jelenleg 375 millió, a vegetáriánus étrendet valamilyen formában követő ember él a földön, ez a szám csak Európán belül jelenleg 38 millió. Az olasz kutatóintézet, az Eurispes prognózisa szerint azonban 2050-re százmillió vegetáriánus étrendet követő ember lesz kontinensünkön.

Ebbe beletartoznak a vegetáriánusok, a vegánok, a flexitáriánusok – azaz a vegetarianizmust rugalmasan kezelők – és az egyéb, vegetáriánus étrenddel kapcsolatos szokást követők is.

Csak Európában százmillióan lesznek, de vajon a többi földrészen? Fotó: Depositphotos
Csak Európában százmillióan lesznek, de vajon a többi földrészen? Fotó: Depositphotos

„Míg csupán néhány éve, ha valakinél kiderült valamiféle étel-intolerancia, vagy cukorbetegség, esetleg tudatosan szerette volna helyettesíteni a hús- vagy tejalapú ételeket növényi alternatívákkal, a boltokban csupán néhány olyan termék volt elérhető, amit be tudott illeszteni az étrendjébe. A kis választékkal ráadásul az is együttjárt, hogy íz, állag vagy elkészítés tekintetében súlyos kompromisszumokat kellett kötnie az illetőnek, hiszen a gyártók többnyire még nem voltak felkészülve az új igényekre és arra, hogy kompromisszummentes termékeket kínáljanak ezeknek a fogyasztóknak is” - mondja Monori István, a több mint húsz éve a Hulala növényi habalapokat forgalmazó König-Units Kft. kategória-menedzsere.

A Z-generáció nagyon is vevő a veganizmusra

Egy új felmérés szerint a Z generációs (1995-2009 között született) vegánok annyira nem gondolják átmenetinek a vegetarizmus trendjét, hogy 72 százalékuk azt tervezi, hogy legalább a következő öt évben biztosan követi a növényi étrendet.

3 ezer Z-generációs fiatalt vizsgáltak meg az Egyesült Államokban, vegánokat és nem vegánokat egyaránt, hogy megállapítsák, miképp vélekedik a tinédzserek és a fiatal felnőttek csoportja a veganizmusról.

Miért válik a Z generáció vegánná?

A Z generációt gyakran környezettudatosabbnak tartják, mint az idősebbekét. De nem ez a fő oka annak, hogy vegán étrendet választanak, mivel 52 százalékuk azt mondja, hogy inkább egészségügyi szempontok miatt vált vegánná. Bár a Z generációs vegánok 40 százaléka úgy gondolja, hogy a veganizmus pozitív hatással van a környezetre, csak 17 százalékuk mondta azt, hogy környezetvédelmi okokból követi az étrendet. A Z generációs vegánok többsége pedig nem etikai okokból teszi ezt, mivel szintén csak 17 százalékuk vallja azt, hogy azért lett vegán, mert nem akar állati eredetű termékeket enni.

Arra a kérdésre, hogy milyen lépéseket terveznek a jövőben a veganizmus népszerűsítése érdekében, a Z generációs vegánok 65 százaléka vállalná, hogy felvilágosítaná az embereket az étrendről, viszont 11 százalékuk úgy gondolja, hogy nem örül a diéta divatos imázsának. Sokan nem szeretik a vegán influencereket sem, mert „rosszul néznek ki.”

Mit gondolnak a Z generációs nem vegánok?

A megkérdezett nem vegánok több mint fele (51 százalék) azt mondta, hogy nem válna vegánná, mert egyszerűen nem tud lemondani a húsról. A válaszadók 21 százalékát pedig a táplálkozási hiányosságok miatti aggodalmak akadályozzák meg abban, hogy áttérjenek a vegán étrendre.

A megkérdezett nem vegánok közel fele (48 százalék) nem gondolja úgy, hogy a vegánság segít a környezet védelmében, 12 százalék szerint egyszerre segít és árt is. A nem vegánok 38 százaléka pedig kifejezetten negatívan vélekedik az étrendről, és ebből a csoportból sokan „értelmetlennek és szükségtelennek” nevezik a veganizmust. 

Ugyanakkor a nem vegánok 35 százalékának pozitív a véleménye a vegánságról.

Bár széles körben elterjedt az a felfogás, hogy a Z generáció jelenti a vegán fősodort, érdemes megjegyezni, hogy a vegetáriánus és vegán étrend egyre népszerűbb minden korosztály körében az Egyesült Államokban. A legfrissebb Statista adatai azt mutatják, hogy az ezredfordulósok 4 százaléka vegán, de a 65 éves és annál idősebb felnőttek 3 százaléka is az.

Laktóz- és kompromisszummentes

A szakember szerint mára a legtöbb gyártó és forgalmazó felismerte az egyre növekvő igényeket, és egyre többen reagálnak a fogyasztói szokások változására.



„Noha a mi cégünk több mint húsz éve forgalmaz növényi alapú habalapokat és főzőkrémeket, a Hulala olasz gyártója épp ezeknek az igényeknek engedve alkotta meg az új termék-palettáját, amivel nemcsak a vegánok, de a cukorbetegek és a laktózintoleranciával küzdők igényeit vette alapul. Az új vegán termékek júliustól érhetőek el a boltokban és teljesen tejmentesek, nem tartalmaznak semmiféle állati eredetű összetevőt, mindemellett természetes módon laktóz- és gluténmentesek. A habalap cukormentes változatban is kapható, ami által sós ételek elkészítésére is kiválóan alkalmassá vált. A termékpalettában újdonság a tejes, ám laktózmentes habtejszín és főzőtejszín, valamint a tejszínhabspray is” - ecsetelte a szakember.

Amikor nincs választás

Monori István kategória-menedzser arra is felhívta a figyelmet, hogy a laktózmentes élelmiszerek mellett ma már nem lehet egy gyártónak sem elmennie, hiszen a felnőtt lakosság közel hetven százaléka küzd laktózzal kapcsolatos intoleranciában. Bár emiatt nem szükséges a vegetarianizmusra átállni, sokan mégis megteszik.

„Ez a szám rendkívül magas és sok olyan esetet is tartalmaz, amikor a problémát még nem nevesítik, de már jelentkeznek olyan kellemetlen tünetek, mint a haspuffadás, a kellemetlen közérzet és az emésztési zavarok. A Hulala immár képes olyan kompromisszummentes megoldást kínálni, amelyben bárki megtalálja a neki megfelelő terméket, mindezt pedig úgy, hogy a méltán piacvezetővé vált termékek hozzák a tőlük elvárt ízvilágot, állagot és könnyű elkészítési módot” - tette hozzá Monori István.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!