Múlt kedden megérkezett Budapestre a nyolcadik CAF-villamos az összesen 51 megrendelt járműből. A spanyol gyártó tavaly októbertől havonta szállítja az alacsonypadlós szerelvényeket a fővárosba, de a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egyre nagyobb tartozást halmoz fel: a kifizetetlen számlák összege már elérte a 11,5 millió eurót, vagyis 4,65 milliárd forintot, írta meg a Népszava.
A BKK 2022-ben és 2023-ban hívta le a korábbi járműbeszerzési szerződés opciós tételeit, így összesen 51 villamost rendelt meg. A beszerzést az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) forrásaiból tervezték finanszírozni, az önerő csupán a vételár 0,56 százaléka lett volna.
A kormány az előleget kifizette az uniós támogatás terhére, de új támogatási szerződés nem született, ezért az Irányító Hatóság nem tudja rendezni a gyártó számláit.
A projektet egy időre átsorolták a helyreállítási alap (RRF) keretébe, de az ehhez szükséges pályázati kiírás nem jelent meg, a program végrehajtása ellehetetlenült. A BKK most azt próbálja elérni, hogy a projekt visszakerüljön az IKOP Plusz programba, ahol lenne még fel nem használt forrás, de ez eddig nem történt meg.
A BKK szerint a vállalt önerőt határidőre befizették, a finanszírozás leállása nem rajtuk múlik.
A CAF a szállítások felfüggesztését kilátásba helyezte, de jogi lépést egyelőre nem tett. A közlekedési központ és a fővárosi önkormányzat többször fordult a kormányhoz, választ azonban nem kaptak. Az új villamosok forgalomba állítása a fővárosi járműpark korszerűsítésének fontos része lenne: a tervek szerint az arányuk elérhetné a 40 százalékot.