„Ismét győztünk! A Fővárosi Törvényszék a mai napon harmadszor is megsemmisítette a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét” – írja Kreitler-Sas Máté, Újbuda alpolgármestere keddi Facebook-bejegyzésében, amit a Telex vett észre. Hozzáteszi, az okozott környezeti károkat már nem lehet semmissé tenni, azonban az építkezést azonnal fel kell függeszteni.
a bíróság ítéletében megállapította, hogy jogszabálysértő volt katonai célúvá minősíteni a beruházást. Ezt a kormány már azután tette meg, hogy a környezetvédelmi engedélyt másodszorra is megsemmisítette a bíróság, megtiltva a további építkezést is.
A lap megkereste a Fővárosi Törvényszéket: válaszukban cáfolták, hogy jogszabálysértőnek minősítették volna a kormány döntését, ebben ugyanis nem illetékesek. Álláspontjuk szerint viszont a beruházás jellegéből nem következik, hogy a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatalnak lett volna hatásköre az engedélyeztetésről, ezt az eljárást a Pest Vármegyei Kormányhivatalnak kell lefolytatnia. Ezért hatályon kívül helyezte a környezetvédelmi engedélyt és új eljárás indítására kötelezte a kormányhivatalt.
A Déli körvasút fejlesztése a már meglévő két vágányt bővíti, ez ellen tiltakoznak a civilek a kerületi önkormányzattal karöltve. Ők nem is a személyvasutak sűrítését eredményező fejlesztést nem szeretnék, sokkal inkább a tehervonatok megszaporodásától tartanak.
A fejlesztés lényege, hogy Budapest déli részén (a Rákóczi hídon keresztül) félkörben fejlesztenék a meglevő vasúti forgalmat, plusz egy (némelyik részen plusz kettő) vágány vonalbővítéssel és három új vasúti megálló, azaz tömegközlekedési csomópont kiépítésével.
A projekt költsége eddig nettó 182 milliárd forint, ehhez jön hozzá a már lezárult Déli összekötő vasúti híd korszerűsítése, ez 36 milliárdba került. A beruházást Mészáros Lőrinc legnagyobb vállalata, a V-Híd végzi. A kormány eredetileg nettó 155 milliárd forintos CEF-forrást akart, ehhez képest kapták a fajlagosan kevesebb 113 milliárdot. „A Déli körvasút második ütemét jelentő beruházással nemcsak Budapest és az agglomeráció közlekedését javítjuk, de a kontinens országait és nagyvárosait összekötő vasútvonalak hálózatát is. Az egész régió közösségi közlekedését tesszük jobbá” – idézte a lap Lázár János építési és közlekedési miniszter korábbi megszólalását.