5p

Az ügyvédi titkok vagy éppen az orvosi, gyónási vagy banktitkok védelmének megfelelő garanciáit sem tartalmazza a törvényjavaslat az ügyvédi kamara szerint. Az igazságügyi miniszterhez fordulnak.

A célokkal egyet lehet érteni, a javaslat viszont több aggályt vet fel, mint amit megválaszol

A Magyar Ügyvédi Kamara álláspontja szerint mindenképpen szükséges a közélet átláthatóságának elősegítéséről szóló törvényjavaslat érdemi átalakítása annak érdekében, hogy az valóban a közélet átláthatóságának biztosítására és az állami főhatalom védelmére irányuló célokat szolgálja, és semmiképp se vezessen önkényes jogalkalmazáshoz.

A Magyar Ügyvédi Kamara (MÜK) álláspontja szerint a nagy vitát kiváltó törvényjavaslat deklarált célkitűzéseivel – a közéletet alakítók átláthatóságának biztosításával és az állami főhatalom (szuverenitás) védelmével – csak egyetérteni lehet. Jelenlegi formájában azonban a törvényjavaslat több aggályt vet fel, mint amennyit megválaszol.

A Magyar Ügyvédi Kamara ezért levélben fordult Tuzson Bence igazságügyi miniszterhez, melyben kifejtette jogi aggályait a törvényjavaslattal összefüggésben.

Sérülne a jogbiztonság, Alaptörvény-ellenes és aránytalan a készülő szabályozás

A MÜK a levelében rámutatott arra, hogy a törvényjavaslat bizonytalan jogfogalmakat használ, ami alkalmas lehet az Alaptörvény védelmi körébe tartozó jogbiztonság követelményének megsértésére, valamint az egyesüléshez való jog és a véleménynyilvánítás szabadságához való jog aránytalan korlátozására is. A törvényjavaslat egyes elnagyolt eljárási rendelkezései pedig a jogbiztonság sérelme mellett az Alaptörvény által garantált, a tisztességes hatósági ügyintézéshez való jogot, továbbá a tisztességes bírósági eljáráshoz való jogot is sérti.

A magyar ügyvédség köztestülete leszögezi: a demokrácia lényegi eleme a minél szabadabb közéleti vita. A közéleti vitában való részvétel – és ekként a közélet befolyásolása – számos alapjog védelmét élvezi: mindenekelőtt a véleménynyilvánítás szabadsága, de akár az egyesülési szabadság is védi a közéletet alakító magatartásokat.

Az alapvető jogok persze nem korlátlanok, és gyakorlásuk felelősséggel jár együtt. Ugyanakkor, az alapvető jogok korlátozására csak az arányosság alkotmányos elvének megfelelően kerülhet sor – írja a kamara. A MÜK álláspontja szerint a jogalkotó által megfogalmazott célok eléréséhez elegendő lehet, ha a közéleti vitában hivatásszerűen részt vevőknek részletesen számot kell adniuk a nyilvánosság előtt a bevételük eredetéről. Minden olyan törvényi szabályozás azonban, ami ezen a korlátozási mértéken érdemben túlmegy, a MÜK szerint már nem tekinthető arányos korlátozásnak.

Se jogorvoslat, se ügyvédi titok – de még gyónási titok sem lesz?

A Magyar Ügyvédi Kamara mindemellett elengedhetetlennek tartja, hogy az állami szuverenitás megsértésének lehetőségét politikai befolyástól mentes, a tisztességes eljárás garanciáit magában hordozó olyan eljárásrendben lehet csak megállapítani, amelynek végén a hatékony bírósági felülvizsgálat lehetősége maradéktalanul biztosított. Sajnálatos módon sem ennek, sem pedig az ügyvédi titkok (vagy éppen az orvosi, gyónási vagy banktitkok) védelmének megfelelő garanciáit sem tartalmazza a törvényjavaslat jelenlegi formája, amely így mindenképpen érdemi átalakításra szorul.

A szakszervezetek tiltakoznak a megfélemlítés ellen

Csütörtökön a közéleti átláthatóságról szóló törvényjavaslat visszavonására szólít fel a Magyar Szakszervezeti Szövetség. A MASZSZ elnöksége szerint ugyanis

amennyiben a parlamenti többségen átmegy a főként a kormánykritikus civil szervezetek megsemmisítését célzó tervezet, az nemcsak alaptörvényellenes, hanem a demokrácia megcsúfolása, Magyarország szégyene lesz.

Zlati Róbert, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke leszögezte: a demokratikus jogállamok politikai rendszerének szerves részei a civil szervezetek, az érdekképviseletek, s köztük a szakszervezetek is. Programjaikkal, állásfoglalásaikkal, közéleti cselekvésükkel befolyásolják, korrigálják a komplex társadalompolitikai programot megfogalmazó pártok, illetve kormányok politikáját, döntéseit, cselekedeteit. Vagyis, részesei a fékek és ellensúlyok rendszerének.

Rendkívül elkeserítő – mondta az elnök –, hogy a javaslat alapján a közélet befolyásolására irányuló tevékenységek között kiemelten szerepel a demokratikus vita, az állami és a társadalmi döntéshozatali folyamatok befolyásolására, valamint a választói akarat befolyásolására irányuló tevékenység, illetve az olyan tevékenység, amely befolyást gyakorolhat a választások kimenetelére – sorolja a szinte pontosan a szakszervezetekre is illő meghatározást az elnök.

A MASZSZ és tagszervezetei határozottan úgy vélik, a tágan és önkényesen értelmezhető szabályok miatt a javaslat célja nyilvánvalóan a kormánykritikus civil szervezetek megfélemlítése, adott esetben működésük ellehetetlenítése, kiiktatva így őket a politikai rendszerből és elősegítve a kormány, illetve a mögötte álló politikai párt kizárólagos hatalomgyakorlását.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!