2p

A Millenniumi Földalatti Vasút szerelvényei elöregedtek, de a BKV szerint engedélyük érvényes. Az új járművek legkorábban 2029–2030-ban érkezhetnek, de a finanszírozás bizonytalan.

A Millenniumi Földalatti Vasút szerelvényei meghaladták a tervezett élettartamukat, de minden szükséges engedéllyel rendelkeznek, így a vonalbezárás nem fenyeget – közölte a BKV a Népszavával. A vállalat ezzel Karácsony Gergely korábbi kijelentésére reagált, miszerint a járművek közlekedéshatósági engedélye hamarosan lejár.

A BKV szerint a jelenlegi szerelvények típusengedélye visszavonásig érvényes, így nem kell megújítani, kivéve, ha a járművek jelentős változáson esnek át. A cseréhez szükséges előzetes típusengedély azonban 2025. május 20-án lejár, de ezt a dokumentáció felülvizsgálata után ismételten benyújthatják a hatóságnak.

Az új szerelvények beszerzése azonban jelentős késést szenvedhet. A közbeszerzési eljárás lezárása akár egy évig is eltarthat, ezt követően másfél-két év alatt készülhet el a prototípus, majd újabb két év szükséges a sorozatgyártásra. Így a földalatti új járművei optimista becslés szerint is legkorábban 2029–2030-ra érkezhetnek meg, de csak akkor, ha még az idén kiírják a tendert.

A projekt finanszírozása azonban egyelőre bizonytalan. A főváros abban bízott, hogy a rákosrendezői beruházásra ígért 320 milliárd forintból jut erre a célra is, de az adásvételi szerződés még nem született meg. Ha ez az út nem járható, marad a hitel, csakhogy ehhez is szükség lesz a kormány engedélyére. Márpedig az Orbán-kabinet még egyetlen egyszer sem járult hozzá a főváros hitelfelvételéhez.

A szerelvények többsége 50 évnél idősebb, a tervezett futásteljesítményüket 30-40 százalékkal túllépték. Karbantartásuk jelentősen drágább, mint az újabb metrókocsiké, és már a forgalomba állításuk után is konstrukciós hibák jelentkeztek rajtuk. Egy 2022-es vizsgálat szerint 5-10 éven belül cserélni kellene őket, de az új szerelvények 2027-ig biztosan nem érkeznek meg.

A 22 új szerelvény beszerzése 45,4 milliárd forintba kerülne, amelyet részben az Európai Beruházási Bank által nyújtott 79,2 milliárd forintos hitelből finanszíroznának. Ennek kamata közel ugyanekkora összegű terhet jelentene, így a végső költség megduplázódhat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!