3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Vajon miért kellene egy magyar cégnek egy spanyol vonatgyár? Továbbra is nyitott a kérdés azt követően, hogy kiderült: magyar befektetők vennék meg a vasúti szerelvényeket gyártó spanyol Talgót.

A vasúti járműveket gyártó Talgo tőzsdei jelentéséből derült ki, hogy egy ismeretlen magyar befektetői csoport előzetes nyilvános ajánlat keretében részvényenként öteurós áron felvásárolhatja a céget – adta hírül november közepén a Reuters. Ez a papírok akkori záróára felett 28 százalékos prémiumot tartalmazna.

A jelentés idézi a spanyol vállalat vezérigazgatóját, Gonzalo Urquijót, aki azt mondta: úgy tudják, hogy a befektető még nem döntött a felvásárlásról, és az sem biztos, hogy folytatják a lehetőség elemzését. A Telex az ügyről korábban azt írta, lehetséges, hogy a Dunakeszi Járműjavító (DJJ) és a tulajdonosa, a Magyar Vagon a titokhatos magyar befektető. A hírportál újabb cikkében azt próbálta kideríteni, mi lehet a ráció a Talgo felvásárlásában. Vasúti területen jártas szakemberekkel beszélve az a kép bontakozott ki, hogy azért vennék meg a spanyol céget, mert a kormány hazai vonatgyártást akar, ha törik, ha szakad. Ehhez azonban bizonyos területeken hiányzik a megfelelő szaktudás.

Ha sikerülne nyélbe ütni az üzletet, akkor létrejöhetne egy magyar magántulajdonú, de erősen kormányzati befolyás alatt álló vállalat. Az utóbbi a várható állami megrendelések és az esetleges támogatások miatt hangsúlyozandó. Technológiailag összeérhetne a spanyol munkavállalókkal, spanyol menedzsmenttel bíró Talgo és a dunakeszi, illetve szolnoki üzemekkel rendelkező hazai vonatgyártás. A madridi tőzsde honlapja szerint a Talgónak 126 millió részvénye van, így vállalat piaci értéke arészvényenkénti öteurós ajánlattal számolva nagyjából 632 millió euró. A kérdés az, hogy megér-e a fenti csomag ennyit, átszámítva közel 240 milliárd forintot. A Telexnek nyilatkozó szakértői vélemények szerint igen, mégpedig főként spanyol cég óriási megrendelésállománya miatt.

A buktató az, hogy a vállalat fő profilja a nagy sebességű vonatok gyártása, amik a magyar vasúti pályákra nem jönnek szóba. Mást nem nagyon gyártanak, az itthon nagyon hiányzó elővárosi vonatot sem. A Talgo próbált ugyan elővárosi vonatot eladni a piacon, nyert is tendert Lettországban, de a közbeszerzési bíróságon elbukta a megrendelést referenciahiány miatt. Így ha a vállalat magyar tulajdonú lesz, először el kell hitetni itthon, hogy tudnak jó elővárosi vonatot gyártani – leginkább a HÉV-szerelvények cseréjére – referencia nélkül is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!