A vasúti járműveket gyártó Talgo tőzsdei jelentéséből derült ki, hogy egy ismeretlen magyar befektetői csoport előzetes nyilvános ajánlat keretében részvényenként öteurós áron felvásárolhatja a céget – adta hírül november közepén a Reuters. Ez a papírok akkori záróára felett 28 százalékos prémiumot tartalmazna.
A jelentés idézi a spanyol vállalat vezérigazgatóját, Gonzalo Urquijót, aki azt mondta: úgy tudják, hogy a befektető még nem döntött a felvásárlásról, és az sem biztos, hogy folytatják a lehetőség elemzését. A Telex az ügyről korábban azt írta, lehetséges, hogy a Dunakeszi Járműjavító (DJJ) és a tulajdonosa, a Magyar Vagon a titokhatos magyar befektető. A hírportál újabb cikkében azt próbálta kideríteni, mi lehet a ráció a Talgo felvásárlásában. Vasúti területen jártas szakemberekkel beszélve az a kép bontakozott ki, hogy azért vennék meg a spanyol céget, mert a kormány hazai vonatgyártást akar, ha törik, ha szakad. Ehhez azonban bizonyos területeken hiányzik a megfelelő szaktudás.
Ha sikerülne nyélbe ütni az üzletet, akkor létrejöhetne egy magyar magántulajdonú, de erősen kormányzati befolyás alatt álló vállalat. Az utóbbi a várható állami megrendelések és az esetleges támogatások miatt hangsúlyozandó. Technológiailag összeérhetne a spanyol munkavállalókkal, spanyol menedzsmenttel bíró Talgo és a dunakeszi, illetve szolnoki üzemekkel rendelkező hazai vonatgyártás. A madridi tőzsde honlapja szerint a Talgónak 126 millió részvénye van, így vállalat piaci értéke arészvényenkénti öteurós ajánlattal számolva nagyjából 632 millió euró. A kérdés az, hogy megér-e a fenti csomag ennyit, átszámítva közel 240 milliárd forintot. A Telexnek nyilatkozó szakértői vélemények szerint igen, mégpedig főként spanyol cég óriási megrendelésállománya miatt.
A buktató az, hogy a vállalat fő profilja a nagy sebességű vonatok gyártása, amik a magyar vasúti pályákra nem jönnek szóba. Mást nem nagyon gyártanak, az itthon nagyon hiányzó elővárosi vonatot sem. A Talgo próbált ugyan elővárosi vonatot eladni a piacon, nyert is tendert Lettországban, de a közbeszerzési bíróságon elbukta a megrendelést referenciahiány miatt. Így ha a vállalat magyar tulajdonú lesz, először el kell hitetni itthon, hogy tudnak jó elővárosi vonatot gyártani – leginkább a HÉV-szerelvények cseréjére – referencia nélkül is.