4p

Minden érv amellett szól, hogy a Királyok útja-Nánási út, vagyis a jelenlegi fő védekezési vonal legyen az árvízi védekezés fő helyszíne a Római-parton, mert ezzel meg tudjuk védeni a terület természeti értékeit, és ez a biztonságosabb védekezési mód is - jelentette be Karácsony Gergely főpolgármester szerdán Budapesten.

A főpolgármester emlékeztetett: a Római-part és a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelméről évek óta tart a vita, az új városvezetés azonban hosszú társadalmi egyeztetéssel megvizsgálta a különböző műszaki opciókat, amelyek alapján az a megalapozott javaslat született, hogy a műszakilag biztonságosabb, a természeti értékeket megőrző és nagyobb társadalmi támogatottsággal rendelkező nyomvonalat válasszák a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmének tervezésekor.

Azt mondta, a főváros és a III. kerület egyértelmű szándéka, hogy a Királyok útja-Nánási út nyomvonalon valósítsák meg a védekezést. Közlése szerint a gátat az Európai Unió támogatásával kívánják megvalósítani.

Kerpel-Fronius Gábor okosvárosért és részvételiségért felelős főpolgármester-helyettes elmondta, széleskörű kutatást végeztek arról, milyennek szeretnék látni a budapestiek a Római-partot, és ez alapján a fővárosiak szeretnék megőrizni annak természetközeli képét, hogy széleskörű lehetőséget adjon a rekreációra. Mint mondta, ezeknek a szempontoknak a figyelembevételét kérték a műszaki tervezéskor, több nyomvonalat is vizsgáltak, és végül kettő maradt, a part menti és a Királyok útja-Nánási úti gát.

Jelezte: meggyőződtek arról, hogy a Királyok útja-Nánási úti nyomvonal megvalósítható, és biztonságosabb, mint a part menti, emellett egy árvíznél később kell kezdeni a védekezést, az rövidebb ideg tart, így kisebb a veszélye a gát károsodásának.

Hozzátette: körülbelül 160 fát kell kivágni a gát megvalósításához, de a part menti gáthoz legalább 700-at kellett volna, így ennek a nyomvonalnak a megvalósításával a Római-part jelenlegi képe, természeti értékei meg tudnak maradni.

Elmondta, a Királyok útja-Nánási úti nyomvonal 28 milliárd forintos bekerülési költsége 25 százalékkal drágább a part mentinél a közműkiváltások miatt, de dolgoznak azon, hogy ezt csökkentsék. Jelezte: ugyanakkor fontos, hogy egy ilyen beruházásnál ne csak pénzügyi szempontokat vegyenek figyelembe. A főpolgármester-helyettes közölte azt is, megkezdődik ennek a nyomvonalnak a továbbtervezése, a kiviteli tervek készítése és engedélyeztetése, és tovább folytatják a társadalmi egyeztetést is a terület fejlesztéséről.

Kiss László (Momentum-DK-MSZP-Párbeszéd-LMP) III. kerületi polgármester közölte, a kerület árvízvédelmének legfontosabb kérdése, hol lesz a gát a Római-parton. Kiemelte: minden korábbinál szélesebb körű társadalmi egyeztetést folytattak a kérdésben, és a fenntarthatóságot, a biztonságot, a gát üzemeltethetőségét is vizsgálták.

Béres András, a kerület Római-partért felelős alpolgármestere kiemelte, a cél az, hogy 55 ezer ember biztonságát garantálják, miközben megőrzik a Római-partot olyannak, amilyennek az emberek szeretik.

Szabó Tímea (Párbeszéd) Óbuda-Békásmegyer országgyűlési képviselője kiemelte: az előző, Tarlós István (Fidesz-KDNP) vezette főváros és a Bús Balázs (Fidesz-KDNP) vezette kerület az ingatlanspekulánsok érdekeit képviselte, az új városvezetés azonban a természeti kincsek megőrzését fontosabbnak tartja ennél.

Nem lehet mindent eladni pénzért, van, ami fontosabb ennél - jegyezte meg, és emlékeztetett: Orbán Viktor miniszterelnök is arról beszélt korábban, hogy aki hullámtérbe építkezik, tudja, mit vállal ezzel.

(MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!