4p

Nehéz évek előtt állnak az áruházláncok a klímaváltozás miatt, ezért elemi érdekük, hogy erre a problémára minél előbb megoldást találjanak a társadalmak. Addig sem ülhetnek azonban tétlenül.

A klímaváltozás a döntő kihívás, amivel a kiskereskedelemben dolgozó vezetők jelenlegi generációjának szembe kell néznie – mondta Alexandre Bompart, a világ egyik legnagyobb áruházlánca, a francia Carrefour vezérigazgatója, aki a 2024-es párizsi kiskereskedelmi világkonferencia vezető előadája volt. 

Véleménye szerint a klímaváltozás nem csupán arról szól, hogy csökkenteni kell az üvegházhatású gázok kibocsátását, hanem arról is, milyen közvetlen hatásai vannak az ágazatra a fejleményeknek. Ez kezdődik azzal, hogy nő az élelmiszer-nyersanyagok ára – ahogy az például az utóbbi időben az olívaolaj és a kakaó esetén látható – és tart egészen az energiaárak jelentős hullámzásáig.

Kakaóválság

Ahogy arról Buksza - a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Mfor és Privátbankár mindennapi pénzügyekkel és kiskereskedelemmel foglalkozó szerkesztőségi blogja - beszámolt, a kakaó árfolyam-grafikonja lényegében függőleges drágulást mutat. Az idén 150 százalékos pluszt szedett össze a kakaó. A drasztikus piaci folyamat mögött több tényező áll. 

A leglényegesebb, hogy a klímaváltozás miatt a legnagyobb kakaóbab-termesztő országokban, Elefántcsontparton és Ghánában hol a szárazság, hol a túl sok csapadék miatt csökkent a termés. A második, hogy a nagy piaci szereplők későn rendeltek, ami tüskét eredményezett a keresletben. A harmadik a hedge fundok tevékenysége, amelyek felismerték, hogy ebben a helyzetben lehetőség nyílik egy jó kis spekulációra. A negyedik, hogy a korábbi évek alacsony árai miatt a farmereknek nem volt elég pénzügyi a kakaócserjék gyökerét támadó növénybetegség elleni védekezésre.

Kézfogás kell a vevők és a boltosok között

A kakaós példán túl röviden összefoglalva a klímaváltozás ritkábbá és drágábba teszi az erőforrásokat. Ezért Bompart szerint a kiskereskedelmi ágazat elsőrendű érdeke, hogy az emberek valahogy minél előbb útját állják a globális felmelegedésnek.  

Megrajzolta a jövőképet a világ egyik legnagyobb boltlánca
Megrajzolta a jövőképet a világ egyik legnagyobb boltlánca
Fotó: Carrefour

A halogatás csak növeli a költségeket és rontja a vásárlók és a boltosok viszonyát. Bompard szerint további két jelentős trend a digitális átalakulás és a kitartó infláció. Az előbbi nem csupán azt jelenti, hogy megjelent az elektronikus kereskedelem, hanem a vásárlók szeme előtt játszódik le az adatelemzés és a mesterséges intelligencia berobbanása az üzleti folyamatokba. Ez megjelenik a marketingkommunikációban, a beszállítói láncok optimalizálásában és a szolgáltatások változásában is.

Akcióké a főszerep

A magas inflációnak ugyan vége, de ez nem jelenti azt, hogy a pénzromlással és áremelkedéssel ne kellene számolni  a jövőben. A vásárlók viselkedése jelentősen különbözik attól függően, hogy mennyire tudják ezt tolerálni.

Erősödik az igény az akciókra és brutális verseny bontakozott ki a vállalati márkás termékek, köztük a nemzeti márkák és az ezeknél olcsóbb, ám ma már hasonló minőségű áruházi saját márkák között. Hasonlóan durva csatát látunk az értékesítési csatornák, például a hagyományos hipermarketek és a diszkontáruházak, illetve a fizikai és elektronikus értékesítési formák között.

A saját márkás termékek iránt már az elmúlt időszakban - részben az gyors inflációnak köszönhetően - egyre nagyobb lett a kereslet. Az amerikai kiskereskedelmi piacon például majdnem 5 százalékkal nőtt a forgalmuk, szemben a gyártói márkás termékek 3 százalékos látott bővülésével. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!