3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Módosítani kell a HÉV-felújításra vonatkozó korábbi terveket. 

A bérletalku részeként Lázár János építési és a közlekedési miniszter elérte, hogy az állami HÉV-járműváltás helyet cseréljen fővárosi közlekedési projektekkel az uniós listán, így most ez utóbbiakat szorítja a 2026-os határidő - írja a Népszava. 

 A minisztérium számára ez különösen fontos volt, mivel a HÉV járműcsere programot mindenképpen uniós forrásból valósítanák meg, és eredetileg a helyreállítási alapot (RRF) használták volna erre. Csakhogy a jelenlegi szabályok szerint a pénz csak 2026 augusztusáig érhető el. Márpedig a HÉV-járműcsere addig nem bonyolítható le.

Az RRF reménytelen, de a 2027-ben záruló uniós pénzügyi ciklus – az elszámolásokkal elég 2029-re végezni – még befutható. Lázárék ezért kitalálták, hogy a 2021-2027 közötti uniós pénzügyi ciklus IKOP Plusz alapjának terhére valósítanák meg a beruházást. Csakhogy ennek projektlistáját már korábban elkészítették és jóváhagyták Brüsszelben, módosítani pedig csak a fővárosi önkormányzat hozzájárulásával lehetséges. A projekt-cserére már a bérlet-krízis előtt javaslatot tett Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter Budapest főpolgármesterének, aki nem zárkózott el ettől. 

„A HÉV járműcsere és infrastruktúra fejlesztés átkerülne a később záruló IKOP program projektei közé, míg onnan a helyreállítási alap fejlesztései közé sorolnák át a fővárosi villamosbeszerzéseket, valamint a villamos és troli hálózatbővítéseket” – mondta a lapnak Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes. A 2022 októberében már megrendelt 20 rövid villamos, illetve a most megrendelt további 31 villamos (26 rövid és 5 hosszú jármű) 2024. szeptember végétől áll majd fokozatosan forgalomba, az utolsó villamos átadási határideje 2026. augusztus 31. Az Európai Unió támogatásával érkező villamosokkal jelentősen bővülhet az alacsony padlós szolgáltatás Budapesten. A villamosok energiahatékonyak, ugyanis a fékezés során keletkező energiát – amennyiben a felsővezeték hálózat fogadóképes – visszatáplálják a hálózatba. A főváros 54 milliárd forint Európai Uniós forrásból vásárolja meg a járműveket. Hozzátette: Ezenfelül 23 milliárd forintból fejlesztenék a villamos-infrastruktúrát is, illetve további 10 milliárdot a most vásárolt új trolibuszok által használt hálózat fejlesztésére költene a főváros. A projektek megfelelően elő vannak készítve, így a 2026-os RRF határidő előtt befejezhetőek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!