Papp László (Fidesz-KDNP) szerint az új terv erénye, hogy Debrecen nemzetköz regionális vezető szerepének erősítése mellett kiemelten koncentrál a kisebb, a város polgárainak hétköznapi életét könnyebbé, komfortosabbá tevő beruházásokra. Utóbbiak közül azt a májusban kezdődő útfejlesztési programot emelte ki.
Az Új főnix terv kiemelkedő jelentőségű eleme az a 15 milliárd forintos gazdaságfejlesztés, amely új ipari területek bevonásával, közművesítésével, a magas hozzáadott értékű ipar, az innováció támogatásával, a program részét képező foglalkoztatási paktum segítségével több ezer új munkahely létrejöttét biztosítja Debrecen és a régió számára - fűzte hozzá.
A polgármester szerint az Új főnix terv prioritásként tekint Debrecen iskolaváros jellegére, új bölcsőde és óvoda építésével, a nemzetköziiskola-program megvalósításával, a városban működő oktatási, nevelési intézmények energiahatékonyságot szem előtt tartó felújításával, amelyekre 10 milliárd forintos keretet biztosítanak.
"A Zöld város programmal a városi intézmények jelentős részének környezettudatos felújításával és a megvalósítani tervezett e-mobilitás programmal jelentős lépést kívánunk tenni Debrecen környezeti értékeinek megóvása érdekében, az egészséges, élhető város feltételeinek megteremtéséért" - mondta Papp László.
Megjegyezte: a terv biztosítja Debrecen egységes, valamennyi városrészre kiterjedő dinamikus fejlődését. Külön fejlesztési területként tekint a város lakótelepeire, biztosítva ezáltal a helyenként évtizedes hiányosságok felszámolását, a közösségi terek, utak, parkolók felújítását. Folytatják a Nagyerdő-fejlesztési programot és jelentős forrásokat fordítanak a keleti és a déli városrész infrastrukturális fejlesztésére - ismertette. Papp László kiemelte: az Új főnix terv tartalmazza Debrecen történelmének legnagyobb közlekedésfejlesztési programját.
Jelentősen megerősíti a város regionális közlekedési központ szerepét az új főpályaudvar felépítése (21 milliárdos támogatással), a várost átszelő vasútvonal teljes felújítása a dobozikerti és az apafai megállóhelyekkel, a szintbeli vasúti kereszteződések átépítése, a déli elkerülő út megépítése a repülőtér és a déli iparterület bekötésével, az M35-ös autópálya továbbépítése, a debreceni nemzetközi repülőtér fejlesztése, kétszer kétsávos közúti kapcsolat kiépítése Debrecen és Hajdúsámson között, a belvárosban a Sámsoni út felújítása - sorolta.
Ilyen lesz a debreceni főpályaudvar!
Idén 8 milliárd forintnyi fejlesztést indítanak el Debrecen városi úthálózatának felújítása, fejlesztése céljával, ebből 2,1 milliárdot 52 utca nagyfelületű aszfaltozására, illetve 11 utca új burkolására fordítanak - fűzte hozzá a polgármester, megjegyezve, hogy kerékpárutak építésére is 2,5 milliárd forintot fordít a város.
Pósán László (Fidesz-KDNP) országgyűlési képviselő az egyik legfontosabb beruházásnak a 17 milliárd forintból megvalósuló debreceni déli elkerülő szakasz megépítését nevezte, amely összeköttetést biztosít a 4-es és a 47-es út között, bekapcsolva a gyorsforgalmi úthálózatba a repülőteret és a déli ipari parkot.
A politikus megemlítette a Berettyóújfalut az országhatárral összekötő autópályát, amely mintegy 70 milliárd forintból 2018 év végére valósul meg, valamint az M35-ös autópálya ugyanakkorra elkészülő, 48 milliárdból megépülő Debrecen-Berettyóújfalu közötti szakaszát és az 541-es útnak a megyehatártól Debrecenig tartó kétszer kétsávosra szélesítését, amelyre 31 milliárdot költenek.
Pósán László arról is beszélt, hogy 2,3 milliárd forint hazai forrásból idén elkészül Berettyóújfalu déli elkerülő útszakasza, valamint a 4-es út Debrecen-Bocskaikert-Hajdúhadház, valamint Püspökladány belterületi szakaszának felújítása.
Papp László polgármester végezetül kiemelte: a korábbi integrált települési program és a Modern városok program debreceni elemeit integráló Új főnix terv azt jelzi, hogy "Debrecen a legnagyobb szeletet kapta a megyei jogú városok közül", és az ország második legnagyobb városa "megfelelő helyet kap a kormány, az ország fejlesztési elképzeléseiben".
MTI