1196 ügy fél év alatt
2011. július elsejétől indult a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) munkája, ez idő alatt 1196 kérelem érkezett a testülethez, vagyis hetente átlagosan 45 darab, ami közel másfélszerese a korábbi évek számainak, ez a fogyasztók bizalmáról árulkodik - mondta Nadrai Géza, a Pénzügyi Békéltető Testület igazgatója. "Átlagosan 46 napra volt szükség arra, hogy hiánytalan dokumentumok esetén lezárhassuk az ügyeket" – tette hozzá.
Amikor a testületet létrehozták, kritikaként fogalmazódott meg, hogy túlságosan Budapest-centrikus lesz, a vidékiek pedig nem tudnak hozzájutni a testület előnyeihez. A számok alapján tényleg így alakult, a vidéki ügyek pontosan 30 százalékát jelentik az összes kérelemnek, de ez a korábbi trendnek megfelelő, az szignifikánsan nem változott - részletezte az igazgató.
Az 1196 ügyből viszonylag magas az elutasított kérelmek száma (35 százalék), ez azt sejteti, hogy a fogyasztóknak még igazodniuk kell az új rendszerhez, hiszen a szám alapján sokan nem készülnek fel megfelelően az eljárásra. 857 ügy került lezárásra, 339 pedig még folyamatban van, aminek nagy része, 206 darab esetben már kitűzték a meghallgatás időpontját.
A lezárt ügyek közül mindössze 7 került visszavonásra, 112 esetében eljárási akadály merült fel, 418 ügyben elutasították a kérelmet, 214 esetben pedig egyezségre került sor. 403 kérelmet meghallgatással zártak le. Ebből 382 esetben a meghallgatáson, 21 esetben pedig a meghallgatásra tűzés után, de még annak megtartása előtt zárult az eljárás. Ez azért előnyös, mert "a mi segítségünkkel nem vitába kezdenek a felek, hanem leülnek és megbeszélik a problémákat" – hangsúlyozta Nadrai.
26 millió forint bírság fél év alatt
Az együttműködési kötelezettség a pénzügyi szolgáltatókat és a fogyasztókat egyaránt terheli. Ha ezt a fogyasztó mulasztja el, akkor kérelme elutasításra kerül, ha viszont a a pénzügyi szolgáltató szegi meg az együttműködési kötelezettséget, az egyértelműen a pénzügyi békéltetés negligálásának szándéka, melynek megakadályozása érdekében a PBT jelzése alapján a PSZÁF szankcionálhat.
Az elmúlt fél évben 26 millió forint bírság kiszabására került sor, melyből a legtöbbször és a legnagyobb összeggel a CIB Bankot kellett így sújtani, összesen 11 millió forint értékben. Rajta kívül többek között még a K&H Autófinanszírozó Zrt., az OTP Faktoring és az Axa Bank kapott átlagosan 2-3 millió forintos bírságot. A nem együttműködő szolgáltatók listáját a PBT a honlapján közzé teszi, ám ezzel kapcsolatban Nadrai Géza megjegyezte, hogy amennyiben a pénzügyi szolgáltató magatartásában a fogyasztók számára kedvező változás áll be, erről a listáról lekerül az adott intézmény.
Az OTP volt a leginkább együttműködő
A legtöbb egyezséget, 22 darabot 40 lezárt üggyel kapcsolatban az OTP bank kötötte, de ugyanígy a Generali, az Erste, a Groupama is egyedi ügyekben hajlandóságot mutat az egyezségre, együttműködésre.
Abban az esetben, ha a szolgáltató alávetette magát a testület döntésének, elfogadja a PBT döntését kötelező érvényűnek. Kötelezésből a tavalyi évben 10 darab került kiadásra, melyből a legtöbbet, 3 darabot az Allianz Hungária Biztosító kapta.
A testületnek van egy lassan formálódó, de izmosodó területe is, mégpedig az, hogy a pénzügyi szolgáltatók kezdenek figyelni ránk, a döntéseinkre, és ennek megfelelően próbálnak működni, igazodni a helyes magatartáshoz - zárta a sajtótájékoztatót Nadrai Géza. Mindez azért különösen fontos, mert a piaci versenyben nagy előnyt jelenthet, a fogyasztói bizalmat erősíthetik azzal, ha a vitás ügyekben együttműködnek.
Székely Sarolta
mfor.hu