4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Fél éves működése alatt 1196 eset került a Pénzügyi Békéltető Testület elé, mely a fogyasztói bizalomról, és a testület sikeréről árulkodik, hiszen a szám közel másfélszerese a korábbi években tapasztaltaknak – hangzott el egy szerdai sajtótájékoztatón. Összesen pedig 26 millió forint bírságot kellett kiszabniuk. Mfor.hu-tudósítás.

1196 ügy fél év alatt

2011. július elsejétől indult a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) munkája, ez idő alatt 1196 kérelem érkezett a testülethez, vagyis hetente átlagosan 45 darab, ami közel másfélszerese a korábbi évek számainak, ez a fogyasztók bizalmáról árulkodik - mondta Nadrai Géza, a Pénzügyi Békéltető Testület igazgatója. "Átlagosan 46 napra volt szükség arra, hogy hiánytalan dokumentumok esetén lezárhassuk az ügyeket" – tette hozzá.

Amikor a testületet létrehozták, kritikaként fogalmazódott meg, hogy túlságosan Budapest-centrikus lesz, a vidékiek pedig nem tudnak hozzájutni a testület előnyeihez. A számok alapján tényleg így alakult, a vidéki ügyek pontosan 30 százalékát jelentik az összes kérelemnek, de ez a korábbi trendnek megfelelő, az szignifikánsan nem változott - részletezte az igazgató.

Az 1196 ügyből viszonylag magas az elutasított kérelmek száma (35 százalék), ez azt sejteti, hogy a fogyasztóknak még igazodniuk kell az új rendszerhez, hiszen a szám alapján sokan nem készülnek fel megfelelően az eljárásra. 857 ügy került lezárásra, 339 pedig még folyamatban van, aminek nagy része, 206 darab esetben már kitűzték a meghallgatás időpontját.

A lezárt ügyek közül mindössze 7 került visszavonásra, 112 esetében eljárási akadály merült fel, 418 ügyben elutasították a kérelmet, 214 esetben pedig egyezségre került sor. 403 kérelmet meghallgatással zártak le. Ebből 382 esetben a meghallgatáson, 21 esetben pedig a meghallgatásra tűzés után, de még annak megtartása előtt zárult az eljárás. Ez azért előnyös, mert "a mi segítségünkkel nem vitába kezdenek a felek, hanem leülnek és megbeszélik a problémákat" – hangsúlyozta Nadrai.

26 millió forint bírság fél év alatt

Az együttműködési kötelezettség a pénzügyi szolgáltatókat és a fogyasztókat egyaránt terheli. Ha ezt a fogyasztó mulasztja el, akkor kérelme elutasításra kerül, ha viszont a a pénzügyi szolgáltató szegi meg az együttműködési kötelezettséget, az egyértelműen a pénzügyi békéltetés negligálásának szándéka, melynek megakadályozása érdekében a PBT jelzése alapján a PSZÁF szankcionálhat.

Az elmúlt fél évben 26 millió forint bírság kiszabására került sor, melyből a legtöbbször és a legnagyobb összeggel a CIB Bankot kellett így sújtani, összesen 11 millió forint értékben. Rajta kívül többek között még a K&H Autófinanszírozó Zrt., az OTP Faktoring és az Axa Bank kapott átlagosan 2-3 millió forintos bírságot. A nem együttműködő szolgáltatók listáját a PBT a honlapján közzé teszi, ám ezzel kapcsolatban Nadrai Géza megjegyezte, hogy amennyiben a pénzügyi szolgáltató magatartásában a fogyasztók számára kedvező változás áll be, erről a listáról lekerül az adott intézmény.

Az OTP volt a leginkább együttműködő

A legtöbb egyezséget, 22 darabot 40 lezárt üggyel kapcsolatban az OTP bank kötötte, de ugyanígy a Generali, az Erste, a Groupama is egyedi ügyekben hajlandóságot mutat az egyezségre, együttműködésre.

Abban az esetben, ha a szolgáltató alávetette magát a testület döntésének, elfogadja a PBT döntését kötelező érvényűnek. Kötelezésből a tavalyi évben 10 darab került kiadásra, melyből a legtöbbet, 3 darabot az Allianz Hungária Biztosító kapta.

A testületnek van egy lassan formálódó, de izmosodó területe is, mégpedig az, hogy a pénzügyi szolgáltatók kezdenek figyelni ránk, a döntéseinkre, és ennek megfelelően próbálnak működni, igazodni a helyes magatartáshoz - zárta a sajtótájékoztatót Nadrai Géza. Mindez azért különösen fontos, mert a piaci versenyben nagy előnyt jelenthet, a fogyasztói bizalmat erősíthetik azzal, ha a vitás ügyekben együttműködnek.

Székely Sarolta 

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!