3p

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A forgalmasabb, de rossz állapotban lévő vonalak helyett azonban inkább a gigaprojektek kerete nő a 3,5 milliárddal.

A szerdai Magyar Közlönyben megjelent rövidke kormányhatározat plusz 3,5 milliárd forinttal növeli egy korábbi határozattal felpántlikázott, vasútfejlesztésre szánt 35 milliárdos forrást. Így 2021-ben már 38,5 milliárd forintot lehet elkölteni a magyarországi vasútfejlesztésekre.

A kép csak illusztráció (Fotó: MTI)
A kép csak illusztráció (Fotó: MTI)

Az eredeti kormányhatározatból - mely még 2018. márciusában jelent meg - kiderül, hogy ez a vasútfejlesztés lényegében a nagyívű, országokon is átívelő vasúti projekteket takarja. Igaz, akkor még csak a 2019-2020-as évek forrásait rögzítették és a projektek száma is kevesebb volt. Pár hónappal később, 2018. novemberében aztán módosítot a kormány, a projektek is bővültek, így már magába foglalja:

  • a Békéscsaba, Hódmezővásárhely, Szeged és Szabadka térsége elővárosi  közlekedésének fejlesztését,
  • a Budapest-Kolozsvár,
  • újként került be a Budapest-Varsó nagysebességű vasútvonal fejlesztése,
  • valamint a Közép-Duna menti térségben tervezett országos és helyi közúti, valamint vasúti felújítások és fejlesztések (például a Székesfehérvár-Pusztaszabolcs vonal, vagy a Pusztaszabolcs-Dunaújváros-Mezőfalva-Paks útvonal).

Ehhez a teljes projekthez a 2021-es évre akkor 34,3 milliárd forintban határozták meg a kötelezettségvállalás felső határát. Ezt a keretösszeget 2019. december 20-án egy módosítással emelték 35 milliárd forintra, amihez most, két hónappal később hozzácsaptak még 3,5 milliárd forintot.

Mint az a lista alapján is kirajzolódik, nagy fejlesztésekhez rendelt most pluszforrást a kormány, melyek indokoltsága és létjogosultsága, valamint megtérülése is gyakran véleményes volt az elmúlt időszakban. Az első projekt Lázár János városához, Hódmezővásárhelyhez kötődő tram-train beruházáshoz kapcsolódó projekt, a nagysebességű vasútvonalak fejlesztésénél pedig a megtérülés képezte gyakran kritika tárgyát. Kezdetekben az első két projektre mintegy 17 milliárd forintos teljes forrást rendelt a kormány, vagyis nagyjából a 38,5 milliárd forintos összeg fele már a később bekerült beruházások forrása.

Pedig ezeknek a forrásoknak a nagysebességű vonalak helyett bőven lenne máshol is helye, példaként említhetjük a Debrecen-Mátészalka vasútvonalat, ahol a pálya kritikán aluli minősége, a vasúti kocsik elvaultsága és kényelmetlensége okoz fejfájást az évi több mint 800 ezer utazónak. Ezen a szakaszon ráadásul csak apróbb felújítások várhatók a következő években.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!