A Telefonkönyv Magyarország Kft. 2013 márciusa és 2015 márciusa között folytatott, direkt marketing útján megvalósuló reklámtevékenységét vizsgálva a GVH megállapította, hogy a postán küldött ajánlatok megtévesztőek voltak, mert nagyon hasonlítottak az olyan számlákra, amelyeket egy már korábban megkötött szerződés alapján bocsátott volna ki a társaság.
A versenyhivatal szerdai közleménye szerint a cég meglévő üzleti partnerség álcája mögé bújva igyekezett ügyfeleket szerezni és elvonta a címzettek figyelmét arról, hogy a két vállalkozás között még nincs szerződéses viszony. Fokozta a megtévesztő hatást azzal, hogy a levél hátoldalán "szerződésnek" nevezte üzleti ajánlatát, illetve a küldeményében található "számlán" nem alkalmazott sem áthúzást, sem "minta" feliratot.
Ha EU-forrásokra pályázna, segítünk!
A GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a vállalkozás a jogsértő gyakorlatot hosszú ideig folytatta, a megcélzott vállalkozások széles körét érte el a megtévesztő gyakorlattal, és magatartása ellentétes volt a polgári jogi jóhiszeműség és tisztesség elvével.
Enyhítő körülményként vették figyelembe, hogy a Telefonkönyv Magyarország Kft. visszafizeti a beérkező díjat azoknak, akik jelzik, hogy nem kívánják igénybe venni a szolgáltatást és kérik a díj visszafizetését.
A jogsértésért 4 millió 755 ezer forint bírságot szabott ki a GVH, egyúttal eltiltotta a céget a jogsértő magatartástól. A bírság kiszabásakor a Telefonkönyv Magyarország Kft.-nek a szolgáltatás értékesítéséből származó árbevételére alapoztak.
A versenyhivatal közleményében felhívta a figyelmet: az elmúlt évben több versenyfelügyeleti eljárást is indítottak a kis- és közepes vállalkozások, illetve az egyéni vállalkozók által jelzett, számlalevélnek tűnő, megtévesztő ajánlatok miatt. A GVH több esetben tett feljelentést a vállalkozásoknak fiktív számlákat küldő telefonkönyv-kiadó vállalkozások ellen a nyomozó hatóságoknál csalás bűntettének elkövetése miatt. A GVH Gondolja végig higgadtan elnevezéssel figyelemfelhívó kampányt indított kedden, és az egyik kampánytéma éppen a fiktív számlalevelekkel kapcsolatos - jelezték.
MTI