A cikk úgy fogalmaz, hogy az online kasszák legfrissebb adatai igazolják a hónapról hónapra növekvő kiskereskedelmi forgalomról szóló statisztikákat, illetve azt, hogy a háztartások fogyasztása dinamikusan nő Magyarországon, dacára a kormányzat által fél éve bevezetett piacszabályozó intézkedéseknek.
A Nemzetgazdasági Minisztérium friss összesítése szerint, az online pénztárgépek adatai alapján, a kötelező vasárnapi pihenőnap március 15-ei bevezetése óta az azt megelőző kilenc teljes hét átlaga szerinti 20,9 milliárd forintos napi költés 22,9 milliárd forintra emelkedett a július 19-ig vizsgált időszakban, vagyis a jogszabályváltozás utáni 18 teljes hét alatt.
Hangsúlyozzák: ez azt jelenti, hogy megszakítás nélkül erősödik a belső fogyasztás a két éve tartó kiskereskedelmi forgalom bővülésével párhuzamosan. Az adatok azt is alátámasztják, hogy nem okozott veszteséget az áruházaknak, hogy hatnaposra szűkült a nagyobb bevásárlásokra fordítható idő - teszik hozzá.
Az adóhatósághoz online beérkező forgalmi adatok szerint a korábban a hipermarketekben, bevásárlóközpontokban, illetve a kisebb boltokban, szaküzletekben, gyógyszertárakban, benzinkutakon, trafikokban, vendéglátóhelyeken, szállásokon hetente kiadott összeg 146,4 milliárdról 160,1 milliárd forintra ugrott a március 16. és július 19. közötti időszakban, amikor már érvényben volt a vasárnapi zárva tartás - összegeznek.
Szatmáry Kristóf kereskedelempolitikáért felelős miniszteri biztos a lapnak úgy értékelt, hogy a kiskereskedelmi eladások bővülési ütemének megfelelően, várakozásaik szerint nőtt a vasárnap is nyitva tartó vállalkozások forgalma a kötelező pihenőnap bevezetése óta, úgy, hogy az átlagos költés növekedése a hét hat napján az áruházláncoknál is érezteti forgalomnövelő hatását.
A biztos rámutatott: korábban a hét utolsó napján 12,7 milliárd forintos átlagos költést mértek az online kasszák, ez az összeg a zárva tartásról szóló törvény bevezetése után 5,1 milliárd forintra zuhant. Május végén már 6,5-7 milliárd forintot költöttek a családok vasárnaponként a korlátozás alá nem eső, kisebb kereskedelmi vállalkozásoknál, illetve a hétvégi kikapcsolódást segítő szolgáltatóknál. A legújabb adatok szerint viszont július végére ez az érték is tovább nőtt, 7,2 milliárd forintra. (mfor.hu szerk: ebben persze szezonális hatások is benne vannak, a nyári üdülési szezonban többen költünk üzemanyagra, szállásra, étkezésre.)
Szatmáry Kristóf szerint az látszik, hogy a vasárnapi bezárásnak nem volt káros hatása sem a belső fogyasztásra, sem a kiskereskedelem egészére, sokkal inkább komoly gazdasági, piacátrendeződési folyamatokat figyelhető meg.
MTI