A 2009-2014-es időszakban lezárt versenykorlátozó megállapodások és erőfölényes visszaélések felderítése, valamint a fúziókontroll több mint négyszer annyi társadalmi hasznot hozott, mint a GVH költségvetése volt ugyanebben az időszakban - hangsúlyozta a versenyhivatal. A közlemény szerint a számítás a verseny árleszorító hatásán alapul; a GVH közbelépése megkíméli a fogyasztókat azoktól a többletkiadásoktól, amelyekkel a versenyhivatal által megakadályozott versenyellenes magatartások és fúziók miatt egyébként szembesülnének.
Az összeg konzervatív becslés eredménye, feltételezve, hogy a GVH eljárásai nélkül a kartellek, az egyéb versenykorlátozó magatartások, illetve a verseny jelentős csökkenéséhez vezető összefonódások miatt a termékek és szolgáltatások 5-10 százalékkal, két éven át lettek volna drágábbak - ismertették. A számszerűsítés megfelel az élenjáró versenyhatóságok gyakorlatának, és figyelemmel van az OECD útmutatójára, valamint a módszertant értékelő független szakértők javaslataira - közölte a GVH.
A becslés módszertani korlátok miatt nem terjed ki a versenyhivatal teljes tevékenységére, így a fogyasztóvédelmi eljárásokból vagy az elrettentésből származó haszonra, ezért a tényleges haszon meghaladja a kimutatottat, akár annak többszöröse is lehet a GVH szerint.
A versenyhivatal közleményében felhívta a figyelmet arra, hogy az elemzés összehasonlításra való felhasználása módszertani okokból félrevezető lehet. A mostani számítás továbbfejlesztett módszert követ, ezért eredménye nem hasonlítható össze közvetlenül a korábbi elemzés eredményével. Ezzel együtt mindkét számítás eredményei szerint a GVH tevékenységével létrejövő fogyasztói haszon tetemes, és lényegesen meghaladja GVH-ra fordított társadalmi kiadást - áll a közleményben.
MTI