2p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szerző összefoglalja a jelenlegi állapotot és fejlődési trendeket - a költségcsökkentéstől a stratégiai irányításig. Összegzi továbbá az új vállalatgazdaságtan ismérveit.

A controlling-tanítás tárgyát a fenti témakörök képezik az oktató által megfogalmazott prioritásoknak megfelelően súlyozva. A vezetésorientált belső számvitel (vezetői számvitel), a tervezés és ellenőrzés, a beszámolás és a gazdaságossági elemzések minden esetben az elsajátítandó tudás részét képezik.

Az utóbbi évek nagy controlling kihívása kettős: Egyrészt a megerősödött, globális versenynek megfelelőn a controllingot "gyorsabbá, egyszerűbbé, olcsóbbá és rugalmasabbá" kell tenni, főképp mivel az idősebb, beágyazódott rendszerekben bizonyos bürokratizálódás figyelhető meg. Másrészt az Új Gazdaság hatására a piaci és üzleti modellben bekövetkezett alapvető változásokat a controlling területén is le kell képezni.

Hogyan tovább?

Az első kihívás egy nagyszabású empirikus tanulmánnyal támasztható alá. A Fortune-500 vállalatok pénzügyi (és controlling) vezetőit kérdezték meg, hogy hogyan látják saját feladatkörük fejlődését az elkövetkezendő években. A szűk értelemben vett navigáló funkció nagy mértékű erősödését várják („Business Partnership”) és egy erőteljes költségcsökkentési törekvést magában funkcióban (3%-ról 1%-ra, vö. PricewaterhouseCoopers Financial and Cost Management Team, 1997).

A kihívások második forrása az Új Gazdaságból származik. Az Új Gazdaság révén természetesen nem változik meg a gazdaságossági elv. De új gazdasági modellekhez vezet, mivel az információs és kommunikációs folyamatok megváltoztatása révén az ügyfélkapcsolatokat és versenyt alapvető megváltoztatja. Az irányításnak figyelembe kell vennie ezeket a változásokat. Ez mindenesetre – és ez minden iparágra érvényes – az irányítási rendszer újjáalakítását kényszeríti ki. Konkrétan ez elsősorban az irányítás hangsúlyos területeinek eltolódását jelenti az idődimenzió felé, mivel a "Time to Market" az Új Gazdaság mindent átható irányítási mechanizmusa.


A fenti anyag az IFUA Horváth & Partners Kft. engedélyével jelent meg (1119 Budapest,Fehérvári út 79.; Tel.: (36-1) 382 8888)


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!