A hazai ipari termelés a kiigazítatlan adatok szerint 7,6 százalékkal haladta meg az előző évit a Központi Statisztikai Hivatal közlése alapján. Az első félévben erősebb, a másodikban gyengébb volt a teljesítmény, amely egyértelműen a Suzuki Splash és az előző SX4 gyártósorainak leállása okozott. Az idén érkező Vitara ugyanakkor egészen biztosan szépít majd az esztergomi gyár mérlegén.
Eközben az Audi és a Mercedes szárnyalt, előbbinél az A3 sedan és a 3 műszakos termelés lökött érezhetően az ipar számain. Jól látszik ez a megyei adatokon, ugyanis mialatt Komárom-Esztergom 7 százalékkal esett vissza, Győr és Bács-Kiskun 22, illetve 23 százalékos pluszt mutatott.
Hogy az Audi mit is jelent a hazai iparnak, az jól látszik a bruttó termelési értékek alakulásából. Győr-Moson-Sopron ugyanis képes volt megelőzni Budapestet és Pest megyét is, egy olyan főváros központú országban, mint Magyarország. Az ipar tavalyi bruttó termelési értéke 25,6 ezer milliárd forint volt, ebből 3,3-at adott Győr, és Budapest „csak” 3-at. Persze a főváros és Pest megye együtt már verhetetlen.
Ahogy azt már a novemberi adatok ismeretében is megállapítottuk, az ipari termelés előző hónaphoz viszonyított „hullámvasútszerű" mozgása nagy részben a győri termeléssel volt összefüggésben. Decemberben egyébként ismét visszaesést mért a KSH, így immár biztosan kijelenthetjük, hogy a teljes második félév ennek jegyében tel el.
Az ipari termelés vélhetően az idén sem lassul, ugyanis az összes rendelésállomány egész évben két számjegyű mértékben haladta meg az előző évit, decemberben például 18,8 százalékkal. Ráadásul a Vitara érkezése egészen biztosan komoly lökést ad majd a számoknak. Azonban Orbán álmától, vagyis az Európa legiparosodottabb országa címtől még messze vagyunk, sőt akkor is messze lennénk, ha a felröppent híreknek megfelelően egy újabb Mercedes-üzem és egy új BMW-gyár emelkedne ki a földből. Bár, ezekről utóbb kiderült, hogy inkább csak híresztelések, mint konkrét tervek.
mfor.hu