Míg korábban a minél alacsonyabb költség volt az elsődleges, sőt szinte kizárólagos szempont, mára a banki kapcsolattartó felkészültsége jóval fontosabbá vált. Mutatja ezt, hogy a megkérdezett 500 mikro- és kisvállalkozás több mint fele nevezte meg az utóbbit meghatározó tényezőként a bankválasztás során, míg előbbi említettsége ennek nagyjából a fele volt (több tényezőt is meg lehetett nevezni).
A költség mint tényező súlyának a csökkenését az is jelzi, hogy a felmérés szerint a második legfontosabb szempont a mikro- és kisvállalatok számára az elérhetőség, azaz a fiók távolsága; említettsége csaknem 40 százalékos. A negyedik helyen pedig a rangsorban a termékek versenyképessége és testreszabottsága szerepel, mintegy 20 százalékos említettséggel.
„A felmérés is jelzi, hogy a mikro- és kisvállalati kör bankokkal szembeni elvárásai folyamatosan növekednek” – kommentálta az eredményeket Csonka Tibor, az OTP Business üzletág ügyvezető igazgatója. A vezető szerint a mikro- és kisvállalkozások tulajdonosai, vezetői iparági, finanszírozási és üzletviteli szempontból egyaránt hozzáértő, releváns támogatást várnak a bankoktól.
Csonka Tibor szerint mindenképpen kiemelendő momentum a szűken értelmezett költségorientáció visszaszorulása. „A mikro- kisvállalkozások egyre inkább az ár-érték arányon keresztül vizsgálják a banki ajánlatokat. Nem feltétlenül csapnak le a legolcsóbb ajánlatra, hajlandóak nagyobb költséget elfogadni, amennyiben magasabb szintű és színvonalú szolgáltatást várhatnak cserében” – hívja fel a figyelmet a tendenciára az OTP Business ügyvezető igazgatója.
Az elmozdulás a mikro- és kisvállalkozások elvárásaiban alapvetően a válság következménye. A bizonytalan környezet ugyanis felértékeli a banki partnerséget. „Azok a kisebb vállalkozások, amelyek méretükből adódóan nem tehetik meg, hogy kizárólag a pénzügyekre szakosodott munkatársakat tartsanak fenn, komoly értékként tartják számon a hozzáértő banki kapcsolattartót” – húzza alá Csonka Tibor.
Az OTP Business felmérése választ keresett arra a kérdésre is, hogy vajon a testreszabott kiszolgálás iránti igény erősödése hogyan viszonyul az elektronikus csatornák növekvő használatához. E tekintetben érdekes eredményt hozott a felmérés, az derült ugyanis ki, hogy e két tendencia kéz a kézben járnak. A mikro- és kisvállalkozások egyszerre igénylik a – bonyolultabb kérdések esetében – a hozzáértő személyes kiszolgálást, illetve a gyors, biztonságos és kényelmes elektronikus szolgáltatásokat.
mfor.hu