4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Minden második magyar szerint igazságtalanok és nem becsületesek a bankok - derül ki egy nemzetközi felmérésből. A legtöbben azért fektetjük be pénzünket, hogy kiegészítsük fizetésünket, nem hosszútávon gondolkodunk. A többség szívesebben kér tanácsot rokonaitól, ismerőseitől, mint a bankoktól. Mfor.hu-háttér.

A válság visszavetette a magyarok befektetési kedvét, ráadásul nem bízunk a bankokban. Hosszabb távra és konkrét céllal kevesen fektetik be pénzüket, a többség fizetéskiegészítésként használja a befolyó összeget. A magyar válaszadók többsége továbbra is a garantált hozamot tartja szem előtt - állapítja meg az Aviva hazánkban is elvégzett nemzetközi kutatása.

A családtagokban bízunk

A válság megingatta az emberek bizalmát a pénzügyi intézményekben: a magyar lakosság csaknem 60 százaléka kevésbé bízik a pénzügyi szolgáltatókban, mint egy évvel ezelőtt. Ez azonban nem csak nálunk és a közép-európai régióban van így, hanem a fejlett nyugat-európai országokban is − derül ki az Aviva Életbiztosító által végzett Európa 11 országára kiterjedő kutatásából.

Ha a bizalomvesztés ellenére mégis befektetési tanácsot kérnek az emberek, akkor a magyarok 40 százaléka a családjától kapott információban bízik, és csak 12 százalékuk fordul a pénzintézetekhez. A kelet közép európai régió országaiban hasonló a sorrend, mint nálunk, viszont Nyugat-Európában még mindig a bankokat részesítik előnyben a befektetési tanácsok forrásaként, de a család itt is második helyen áll.

„A biztosítási piac sajátossága, hogy az ügyfelek leginkább az ismeretségi körből érkező tanács alapján döntenek a legtöbbször, ebben az esetben viszont előfordulhat, hogy nem teljes körű tájékoztatást kapnak az adott termékről, arról nem is beszélve, hogy nem ismerjük meg a többi konstrukciót.” – hangsúlyozta Zolnay Judit, az Aviva Életbiztosító értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese.

A felmérésben a magyarok 57 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ha talál egy megfelelő pénzügyi szolgáltatót, akkor azt ajánlani fogja ismerőseinek, családtagjainak.

A bank kiválasztásakor az emberek 22 százalékának számít a családtagok és az ismerősök ajánlása, 29 százalék pedig saját tapasztalatokra alapozva választja ki a bankját. Emellett sokaknak az is számít, hogy a kiválasztott cég milyen régóta működik, 19 százalék nyilatkozott úgy, hogy a döntés meghozatalakor figyelembe veszi ezt. Az emberek fele úgy nyilatkozott, hogy szívesen helyezné az összes megtakarítását és befektetését egy bankhoz.

Rövidtávon gondolkodunk


Magyarországon a felmérésben részt vevők 37 százaléka úgy nyilatkozott, hogy befektetéseit fizetéskiegészítésként kezeli, azaz rövidtávon gondolkodik. A válaszadók 22 százaléka a következő 5 évre tervezi a befektetést és konkrét célja van, amire félre akar tenni. Tíz évnél hosszabb időtávon azonban mindössze az emberek 7 százaléka gondolkodik.

Az Aviva felmérésében a megkérdezettek közel 80 százaléka úgy nyilatkozott, hogy azért nem fektet be több pénzt, mert nem engedheti meg magának. Az emberek 22 százalékát meglévő tartozás akadályozza abban, hogy tervezésbe kezdjenek.

A befektetések kiválasztásakor 42 százaléknak a garantált hozam a legfontosabb, mindössze az emberek 19 százaléka törekszik arra, hogy a piacon elérhető legjobb hozamot kapja meg.

A felmérés résztvevői azt tapasztalták, hogy a pénzügyi intézmények többsége nem tesz reális ígéreteket és szívesen vennének több tanácsot és támogatást személyes pénzügyeik tervezéséhez, bár ezért a minőségi pénzügyi tanácsadásért hazánkban egyelőre még csak a megkérdezettek 14 százaléka lenne hajlandó fizetni is (Csehországban és Romániában 30 százalékot meghaladó ez az arány). A megkérdezettek mintegy 40 százaléka úgy véli, hogy a pénzügyi szolgáltatók nincsenek tisztában az ügyfelek igényeivel.

A bizalom növelésének helyreállításához - a kutatásban során megkérdezettek véleménye szerint - arra lenne szükség, hogy a pénzügyi intézmények betartsák ígéreteiket.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!