3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület szerint a magyar kormánynak is érdeke, hogy fenntartsa a vasúti teherforgalmat, a magyar-horvát zöldhatár lezárása után is.

A vasúttársaságok reprezentatív érdekképviseleti szervezete közleményében arra hívja fel a figyelmet, hogy

már kialakították azt a vasúti vagont, amellyel hermetikusan lezárható Gyékényesnél a legfontosabb magyar-horvát vasúti határátmenet, ezzel elérhetetlenné válna a rijekai kikötő.

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület azt kéri az illetékesektől, hogy olyan kapuval zárják le a vasúti határt, amellyel - ha késésekkel is, de - fenntartható a vasúti áruforgalom a Kelebia és Szabadka között a magyar-szerb határhoz hasonlóan.

Az egyesület közleménye szerint a szerb határ lezárását "még megúszták" a vasúttársaságok forgalomvesztés nélkül, az egyetlen teherforgalmat is lebonyolító határátmeneten nem szünetelt a forgalom a migránshelyzet miatt.

A horvát határon Magyarbóly és Pélmonostor között szeptember 18-a óta áll a forgalom, ellehetetlenítve az ott napi rendszerességgel Bosznia-Hercegovina felé tartó tehervonatok közlekedését, a szállítások kiesése piacvesztést okozott a vasúti szektornak, a kerülő útvonal többletköltségét nem minden termék szállítása viseli el. Ez várható a gyékényesi határátmenet lezárásakor is, hiszen a magyar gabonaexport átterelése más kikötőbe csak jelentős többletköltséggel járna, és nincs mód a dunaújvárosi Dunaferr import forgalmát egyik napról a másikra más kikötőbe terelni.

A szervezet szerint a magyar-horvát határ hermetikus lezárásával veszélybe kerülhet a gazdaság működése, a mezőgazdaság, az olaj- és nehézipar is vesztes lehet.

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület azt az álláspontot képviseli, hogy a vasúti határátmenetek eltorlaszolása nem lehet piackonform megoldás, a magyar államnak tulajdonosi érdeke is, hogy a vasúti árufuvarozás jelenlegi volumenei megmaradjanak. Ez pedig csak úgy képzelhető el, ha nem lesz bizonytalan időre felfüggesztve a vasúti árufuvarozás egyik magyar határon sem - írja közleményében az egyesület.

Az érdekképviselet adati szerint a magyar-horvát vasúti határátmenetek éves áruforgalma 2014-ben meghaladta a 1,5 millió tonnát, melynek 44 százaléka export, 56 százaléka import volt. Ez utóbbin belül a Dunaferr forgalma kétharmadot képviselt, míg a Mol forgalmai 18 százalékot. Exportban a mezőgazdasági termékek dominálnak, a Mol 25 százalékos részaránya is jelentős.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!