Az autógyártók, a légitársaságok és a ruházati kereskedések ugyanazzal a problémával találták szembe magukat a közelmúltban. Semmi sem képes annyira elvenni az ember kedvét a vásárlástól, semmi sem ösztönöz annyira a megtakarításra, mint az állás elveszítésének veszélye. A cégek igyekeznek ehhez igazítani sales- és marketing-stratégiáikat - félelmeiken keresztül megszólítani a reménybeli vásárlókat.
A Hyundai volt az egyik első cég, amely biztosítékokat adott vásárlóinak arra az esetre, ha állástalanná válnának. A vállalat ebben az esetben visszaveszi az értékesített autót. Azóta sokan követték a példát. Michael Silverstein, a Boston Consulting Group szenior munkatársa szerint legalább száz nagyvállalat indított vagy indít hamarosan hasonló programokat, és a jelenség terjedni látszik. A világcégek mellett a kisebb vállalkozások is sorra állnak elő olyan ajánlatokkal és megoldásokkal, amelyek kifejezetten a pénzzavarba került, vagy ettől tartó ügyfeleket célozzák meg.
Silverstein szerint ez az "altruista marketing" abból a felismerésből ered, hogy a cégek sokkal kevesebbet veszíthetnek egy-egy valóban fizetésképtelenné vált ügyfélen, mint ha a potenciális vevők többsége mond nemet a vásárlásra félelmében.
Jean-Pierre Dubé, a Chicagói Egyetem marketingprofesszora egyenesen új fajta biztosításról beszél. "A vásárlók óvakodnak a kiadásoktól, mert félnek, hogy elveszítik jövedelmüket. A boltok pedig azt ígérik, hogy ingyenesen megszabadítják őket ettől a bizonytalanságtól."
Az ajánlat persze valójában sokszor nem ingyenes. A kockázatokat sokan további pénzszerzésre igyekeznek felhasználni, gyakran drágább konstrukciókhoz láncolva az ügyfeleket. Az ingatlanszektorban működő Howard Hanna RE Services például új hitelbiztosítási programmal állt elő. Amennyiben az adós elveszíti állását, a cég fél évig, havi 1500 dollár értékben átvállalja a jelzáloghitel törlesztő részleteit - áll a Humán Rent hírlevelében.