4p

A gazdasági teljesítményekkel párhuzamosan csökkentek a szállítási igények is: 2009 első negyedévében a szállított áruk tömege 15 százalékkal, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 11 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden.

A helyközi személyszállításban az utasok száma és az utaskilométerben mért teljesítmény egyaránt 6 százalékkal lett alacsonyabb.

Budapest-Ferihegy repülőtér utasforgalma másfél millió fő volt, ami 14 százalékos csökkenést jelent.

A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 44 százalékkal - 20 ezer darabbal - volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban.

A szállított áruk tömege és az árutonna-kilométerben mért szállítási teljesítmények valamennyi szállítási alágazatban csökkentek, és a visszaesés mind a belföldi, mind a nemzetközi szállításban jellemzően kétszámjegyű volt.

A közúti áruszállítás volumenének csökkenésében a belföldi szállítás 16 százalékos mérséklődése játszotta a nagyobb szerepet, az export- és importszállítások visszaesése lényegesen alacsonyabb értékeket mutat.

Kevesebb árut szállítottak nagyobb távolságra, vagyis megnőtt az átlagos szállítási távolság, a hatékonyságot mérséklő üresen megtett út aránya ugyanakkor alig változott. A közúti áruszállítás résztvevői szerinti bontásban a teljesítmény esése elsősorban a szállítási ágazat tevékenységének tudható be. A más ágazatokba sorolt vállalkozások főként saját vonzáskörzetükben szállítanak, kisebb távolságra.

Az alágazatok közül a vasúti áruszállítás forgalma és összteljesítménye csökkent a legnagyobb mértékben, 25 százalékkal, módosítva ezzel az alágazatok közötti munkamegosztás arányait. Ez a visszaesés még akkor is jelentős, ha közismert, hogy a vasúti szállítás megrendelői között olyan gazdasági ágak, ágazatok vannak, mint az autógyártás, illetve az építőipar, amelyeket a válság a leginkább érint.

A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áruból, illetve az összteljesítményből igen szerény, 10 százalék körüli. A Duna magyarországi szakaszán a magyarokét meghaladó teljesítményt produkáltak az ukrán, a román, a német, a bolgár és az osztrák felségjelű hajók. Az összes teljesítmény 56 százaléka átmenő forgalom, 32 százaléka export és 11 százaléka import volt.

A légi áruszállításban Budapest-Ferihegy repülőtér áruforgalma ugyancsak jóval alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban.

A helyközi személyszállításban mind az utasok száma, mind az utaskilométerben mért teljesítmény 6 százalékkal csökkent.

A belföldi távolsági személyszállítás terén - a szállított utasok számát tekintve - az autóbusz-forgalom súlya jelentős, 80 százalékos, a nemzetközi szállításban pedig - mintegy kétharmados részesedésével - a légi közlekedésé a vezető szerep, a vasút 22 százalékos, az autóbusz 13 százalékos hányadot képvisel.

Budapest-Ferihegy repülőtér 57 országgal lebonyolított utasforgalma 1,46 millió fő volt, ez 14 százalékos csökkenés a bázisidőszakhoz képest. Ezt az utasforgalmat összesen 24 ezer, az előző évinél 12 százalékkal kevesebb járattal realizálta. Kétszázezer főt meghaladó légi forgalmat Németország és Nagy-Britannia viszonylatában regisztráltak. A legnagyobb forgalmat lebonyolító légitársaság a Malév, a Wizz Air, a Lufthansa, az EasyJet, Ryanair és a British Airways. Nem menetrend szerinti forgalmat 28 ország relációjában bonyolított le Budapest-Ferihegy.

A helyi személyszállítás utasszáma és utaskilométerben mért teljesítménye egyaránt visszaesett, a csökkenés nem volt olyan határozott, mint az áruszállításban vagy a helyközi személyszállításban. A szolgáltatás 64 százalékát az autóbusz-közlekedés adja, ennek 50 százaléka a fővárosban bonyolódik le. Metrón és földalattin zajlik a forgalom 14 százaléka.

2008 év végén a közúti gépjárművek állománya 3,7 millió, ebből 3,1 millió a személygépkocsi. Az állománygyarapodás üteme évről évre lassul. Továbbra is magas a gépjárművek átlagos életkora, a személygépkocsik és az autóbuszok esetében több mint tíz év, lényegében csak a vontatóknál alacsonyabb.

A 2009 első negyedéve folyamán első alkalommal forgalomba helyezett (új és importból származó használt) személygépkocsik száma 26 ezer, 44 százalékkal kevesebb, mint a bázisidőszakban. Az elsőként forgalomba helyezett személygépjárművek harmada az Opel, a Ford és a Suzuki márkák valamelyikéből került ki.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!