5p

Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség?
Milyen újabb öt év elé néz Karácsony Gergely?
Mi lesz a liberalizmussal Magyarországon?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Horn Gáborral!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökétől!

2024. július 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ahol bezáródik egy ajtó, kinyílik egy ablak – tartja a bölcs mondás, mely a jelenlegi válságra is igaz. Azonban az ablakok száma is véges, kinyitásukhoz pedig leginkább hosszú távú, rugalmas és nagyon józan gondolkodásra van szükség. A kapkodás és a nyílászárók becsukódása között ugyanis szoros összefüggés áll fenn, derült ki az Ernst & Young a válság lehetőségeit vizsgáló pénteki rendezvényén.

Nyitogassuk az ablakokat!

Szinte már közhelyesen hangzik, amikor valaki a válságban is a lehetőségeket keresi, ennek ellenére a cégek többsége továbbra is a tűzoltásra koncentrál.

Dezse Margaret, az Ernst & Young Tranzakciós tanácsadási szolgáltatások vezető partnere például arra hívta fel a figyelmet, hogy a működő tőke helyes kezelése kiemelten fontos válság idején - azaz nem elég csak a költségcsökkentésre fókuszálni. Ehelyett érdemes zord időkben is a piaci részesedés növelésére, új lehetőségek kiaknázására törekedni, mert ez jelentheti a hosszú távú működést.

Most még inkább a pénz beszél

A tanácsadó cég 350 nemzetközi vállalat körében végzett felmérést. A nehéz gazdasági helyzet persze nem mindegyikőjüket érinti egyformán: legkevésbé a biotechnológiai és gyógyszeripari cégeket, leginkább pedig az ingatlan, fémipari, autóipari, bányászati és pénzügyi szektorban működő vállalatokat sújtja.

Abban szinte teljes egyetértés mutatkozott, hogy a legtöbb cég elsődleges feladata egy általános költségcsökkentési elemzés elkészítése volt. A vállalatvezetők többsége a költségcsökkentésre fókuszál elsősorban, de ezzel együtt kétharmad részben az új lehetőségeket is felfedezni véli. Most ugyanis kisebb a fenyegetés a versenytársak részéről, és a "cash is king" (a készpénz az úr) szlogen fokozottan érvényes.

A költségcsökkentés módját is vizsgálta az Ernst & Young: a cégek hatvan százaléka létszámleépítéssel kezdte a folyamatot. Ez a szám hazánkban akár még magasabb is lehet, tekintve, hogy Nyugat-Európa több országában is szigorúbban védi a munkavállalót a törvény, mint nálunk, a vizsgált országok között pedig nem volt magyar cég, csak Magyarországon működő nemzetközi vállalat. A létszámleépítés után az IT racionalizálás és a megmaradt dolgozók béreinek visszafogása áll.

A megmaradtakat hordozzuk a tenyerünkön!

Havas István, az Ernst & Young vezérigazgatója nagyon fontosnak tartja, hogy a vállalatvezetők felismerjék és megbecsüljék a tehetséges munkaerőt, hiszen ez az érték válságban még többet ér. Az igazán tehetséges emberek válságban is mobilisak, így megtartásukra fokozottan kell ügyelni. Akár a még korlátozott pénzügyi lehetőségek árán, akár érzelmi motiválással, úgymint például még bizalmasabb, motiválóbb feladatok rájuk osztásával. A kommunikáció kiemelten fontos ebben az időszakban, hiszen a cégnél maradt dolgozókban erősíteni kell az egybetartozás érzését.

Az ügyfelekre nézve is igaz a kötődés erősítésének kulcsszerepe. E téren jellemzően két koncepciót követnek a vállalatok: nagy részük (75 százalékuk) felszámolja kockázatos ügyfélkapcsolatait és csak a megbízható ügyfelekre koncentrál. Másik részük inkább hazardírozik, és most szélesíti ügyfélkörét, a piaci részesedés növelését remélve. A beszállítói kapcsolatokra szintén ez a kétfajta megközelítés jellemző.

Pozitív mellékhatás

A dinamikus költségcsökkentés számos esetben hívja fel a vállalatvezetők figyelmét olyan tételekre, melyek megszüntetése már korábban is indokolt lehetett volna. Ilyen például a sok esetben feleslegesen elutazott dollármilliók és órák száma, az utazások ugyanis maximálisan helyettesíthetők a korszerű videókonferencia technikájával. Persze a racionalizálás önmagában még nem elég.

Egyszerre kell józannak és kockázatvállalónak lenni

A kitörési lehetőség nagyon vékony mezsgyén mozog, és csak kevés cégnek adatik meg, hogy igazán megerősödve jöjjön ki a válságból. Viszont egyáltalán nem magától értetődő, mi kell a kitöréshez, és sok vállalat azon vérzik el, hogy a csak túlélésre pazarolja energiáit.

A kiugráshoz megfelelő forrás szükséges, ez pedig jelenleg – nagy átlagban - csak a vizsgált cégek húsz százalékának áll rendelkezésére. Ez azonban önmagában kevés; a mostani helyzetben elengedhetetlen a józan és előrelátó, hosszú távú stratégiákban való gondolkozás, ami nehéz feladat, tekintve, hogy a legtöbb tényező bizonytalan.

Az invesztálás a tehetséges munkaerőbe és a megfelelő beszállító- és ügyfélkapcsolatok kezelésén kívül a lehetőségek keresése és kihasználása válik kiemelt fontosságúvá.

Aki most folytatja kapkodó, rövid távú, profithajhász stratégiáját, nagyon mellényúlhat, tekintve, hogy ez a viselkedés vezetett idáig – véli Havas István.

A történet nehézségi fokát többek közt az adja, hogy a megfelelő likviditással rendelkező cégek vezetői sok esetben mérsékelten kockázatvállaló és konzervatív gazdálkodásuknak köszönhetik jelenlegi sikerüket. Lehetséges azonban, hogy a jövőben inkább kockázatvállalással lehet eredményt elérni, természetesen a józanság határain belül. A kulcsszó a rugalmasság.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!