Tanácsok a túlélésre
A Develor Tanácsadó Zrt. feltérképezte a válságmenedzsmenttel kapcsolatos követendő gyakorlatot és összegyűjtötte a legfontosabb irányelveket, amelyek segíthetnek az eligazodásban, a kiút gyorsabb megtalálásában.
1. Gondolkodj és dönts hideg fejjel!A krízisek mindig azokra zúdítják a legnagyobb terhet, akiknek a jó döntést meg kell találniuk és meg is kell hozniuk. Ebben a helyzetben az érzelmeket kontrollálni képes logikus gondolkodás, a gyorsaság, a jó priorizálás és a határozottság kritikus kompetenciák. Az empátia, mások helyzetének megértése fontos, de ilyen helyzetben az eddigi általában demokratikus, konszenzusra épülő döntéshozatalt fel kell, hogy váltsa egy gyors, határozott, autokratikusabb stílus.
2. Állíts fel válságstábot!A válságmenedzsment nem a magányos hős harca. Bár a döntéseket egy embernek kell meghoznia, jó, ha van egy csapat, amely előkészíti azokat, elemezve a helyzetet, támpontokat adva a döntésekhez. Alakítsunk válságstábot, amely hatékony módszerekkel (rövid workshopokon és megbeszéléseken) dolgozza ki a szükséges lépéseket!
3. Cselekedj gyorsan, és kommunikálj, kommunikálj, kommunikálj!A válsághangulat egyértelműen teljesítménycsökkenéssel jár, a biztonság alapvető szükséglete sérül ilyenkor. Csökken a lojalitás, a szervezeti érdek elé kerül a saját érdek, a túlélés felülírja a morális értékeket. Elindulnak a mendemondák a cég sanyarú helyzetéről, a várható leépítésekről, a küszöbönálló csődről. Ebben a helyzetben a legnagyobb hiba a hallgatás, a kivárás és a bezárt irodaajtó. Cselekedjünk gyorsan, és profi kommunikációval csökkentsük a belső bizonytalanságot!
Az őszinte és gyors kommunikáció mellett reálisan, de alapvetően optimista szemlélettel kell leírnunk a cég tervét és jövőképét - olyat, amelyért érdemes egy kicsit "meghalni" is. Erőt és határozottságot kell mutatni ebben a helyzetben: mondjuk el, hogy tudjuk a megoldást, és tudjuk, mi vezeti ki cégünket ebből a válságból.
5. Figyelj a lemaradókra!Érdekes jelensége a válságműködésnek, a felgyorsuló egész szervezetet érintő döntéshozatalnak, hogy tempókülönbség alakulhat ki a vezető és munkatársai között, gyakran még az első számú vezető és a menedzsmenttagok között is. Lépéskényszer van, a vezető fejében már összeállt a terv, merre is kell haladni, csak éppen senki sem érti, mi a logikája a döntéseknek, mert elmaradt a magyarázat.
6. Adj reményt, hozz pozitív intézkedéseket is!Törvényszerűek a kilábalást, fennmaradást célzó költségmegtakarító intézkedések. A problémákat és a következményeiket minden munkatársnak viselnie kell, és ebben a vezetésnek példát kell mutatnia. Emellett azonban nagy szükség van néhány pozitív döntésre is. Ezek mutatnak reményt a munkatársaknak, ezek azok a szalmaszálak, amelyekbe a legbizonytalanabbak kapaszkodhatnak.
7. Mérd fel a hatásokat!A túlélésért folytatott küzdelemben fájdalmas sebeket okozhatunk. A szervezet egésze sérül, fontos motivátorok tűnnek el, különböző munkatársi csoportok eltérő módon élik meg ezt az időszakot. Jól jön a tisztánlátás ilyenkor, érdemes hangulat- és elkötelezettség-felméréseket végezni.
8. Használd az outplacement eszközöket!Már most jól érzékelhető, hogy kevés olyan vállalat lesz, amely el tudja kerülni a leépítéseket. Egyáltalán nem mindegy, hogy a kényszerűségből meghozott fájdalmas döntések milyen további problémát okozhatnak. A válságkezelés kipróbált módszertanát kell alkalmaznia minden önmagáért és a munkavállalóért felelősséggel tartozó vállalatvezetőnek.
Csak az a cég lehet hosszú távon sikeres, amely képes magához vonzani a tehetségeket, és amely képes megtartani és fejleszteni kulcsembereit. A tehetségmenedzsment és a kulcsember-programok kiemelt szerepet kapnak a válságban helyesen cselekvő vállalatoknál.
10. Figyelj önmagadra!A bizonyítási kényszer és a fokozott erőfeszítés elindíthat egy negatív folyamatot – elhanyagoljuk saját fizikai igényeinket, értékrendünk átalakul. Például a család kevéssé fontossá válik, eluralkodik rajtunk a borúlátás, a depresszió, amely egyenes út lehet a kiégéshez.
KZ