7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az előzetes pénzügyi számlák adatközlés szerint a kormányzati szektor bruttó adóssága a GDP 85,1 százaléka volt 2014 második negyedévének végén. A félévi adat a várható éves folyamatokat nem pontosan tükrözi, ezért az alábbiakban az éves keretek között mutatjuk be az adósság alakulását, kiemelve azokat a tényezőket, amelyek meghatározták az adósság első félévi változását. E tényezők nagyobb része átmeneti, ezért az adósságráta év végére számottevően csökkenhet félévi mértékéhez képest. Az államadósság pontos alakulását azonban jelentősen és előre meg nem határozható mértékben befolyásolja – a még mindig jelentős devizaarány miatt – a forint árfolyamának alakulása. A következőkben Baksay Gergelynek és Kicsák Gergelynek, a Magyar Nemzeti Bank munkatársainak írását közöljük.

Az államadósság változásának trendjét előre lehet jelezni, illetve visszamenőleg meg lehet magyarázni néhány főbb makrogazdasági változó: a növekedés, az infláció, a költségvetési hiány (az elsődleges egyenleg és a kamatteher), valamint az árfolyam alakulásával. Rövid távon azonban számottevően eltéríthetik az adósságot a fentiek által meghatározott pályától egyéb tényezők, például a finanszírozási folyamatok. Az államadósság idei változásában is az adósságkezelés egyik aspektusa, az állam pénzügyi eszközeinek növekedése játszotta a legnagyobb szerepet. Ennek megfelelően azt vizsgáljuk, hogy az adósság alakulását az első félévben legnagyobb mértékben befolyásoló tényezők közül a finanszírozási folyamatok, a költségvetési hiány és az árfolyam milyen hatást gyakorolt, és ezek alapján hogyan alakulhat az adósságráta a második félévben.

Az adósságráta 2014. első félévi alakulása

(1) Az állami pénzügyi tartalékok felhalmozása gyakorolta az első félévben a legnagyobb szerepet az adósság növekedésében. A központi költségvetés rendelkezésére álló forint- és devizabetétek összege jelentős mértékben, mintegy 1600 milliárd forinttal, a GDP 5,3 százalékával emelkedett a félév folyamán. Az állam jegybanknál vezetett számláján elhelyezett összeg így 2260 milliárd forintra nőtt az év eleji 750 milliárd forintról.

A betétek állományának növekedését a devizakötvény-kibocsátás és az első félév sikeres forint állampapír-aukciói tették lehetővé, amelyeken magas kereslettel és alacsony hozamokkal szembesülve az ÁKK rendre a felkínált mennyiségnél nagyobb összeget értékesített. Emellett a lakossági papírok állománya is emelkedett – előbb a kamatozó kincstárjegyeké, majd a Bónusz Magyar Államkötvényeké.

Az állampapírok iránti magas kereslet a második negyedévben jelentős részben az MNB önfinanszírozási programjából fakadt. Az önfinanszírozási program egyik célja az volt, hogy a jegybanki kéthetes kötvényben lévő likviditás egy részét az állampapír-piacra terelje. Az állami forint betétek alakulása összhangban van az önfinanszírozási program koncepciójával, várt hatásmechanizmusával. Ennek első lépése, hogy a magasabb állampapír-piaci kereslet hatására az adósságkezelő emelheti forint kibocsátásait, ezáltal növelheti az állam forint eszközeit, ami átmenetileg magasabb államadósságot eredményez. A második lépésben viszont lehetővé válik az állam devizaadósságának forint forrásból történő törlesztése, ami az államadósság csökkenését fogja eredményezni. Összességében tehát a jegybank önfinanszírozási programja nem változtatja az államadósság szintjét, viszont azon belül emeli a hazai, forint adósság arányát.  

Az első félévben az egész évre tervezett nettó állampapír-kibocsátás már túlteljesült, azaz a második félévben nettó értelemben várhatóan több adósságot fizet vissza a magyar állam, mint amennyit felvesz. Ez értelemszerűen az adósság – és az állami betétek - csökkenését jelenti, és ez a fő oka annak, hogy év végére a félévinél számottevően alacsonyabb adósságráta várható. Három jelentős lejárat esedékes a második félévben, amelyekre a finanszírozást az adósságkezelő már az első félévben biztosította, ami szintén ideiglenesen magasabb államadósságot eredményezett. Július végén törlesztett az adósságkezelő 1 milliárd euró értékű devizakötvényt, ősszel esedékes az Európai Bizottság felé fennálló hitel 2 milliárd eurós részletének törlesztése és augusztus 22-én jár le a nagy volumenű 2014/D sorozatjelű forint államkötvény.

Az állami betétek állománya
(Forrás: MNB)

(2) A költségvetési hiány orrnehéz éven belüli lefutása a második tényező, amely az államadósság első félévi növekedését okozta. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak szezonalitásából eredően az éves hiány nagy része az első félévben alakul ki. Szinte minden évben, így például 2012-ben és 2013-ban is a költségvetés első félévi hiánya a teljes éves deficit körülbelül 80 százaléka volt. Idén is hasonlóan alakulnak a költségvetési folyamatok: a központi államháztartás első félévi pénzforgalmi hiánya 814 milliárd forint volt, ami – a jelenleg ismert folyamatok és bejelentések alapján – az MNB által becsült éves pénzforgalmi deficitnek körülbelül a háromnegyede. Így a második félévben az alacsonyabb hiány és a GDP további emelkedése mellett a költségvetési egyenlegből fakadó adóssághatás jelentősen csökkenhet.

(3) Végül az államadósság deviza részének árértékelődése is jelentős szerepet játszott az államadósság első félévi emelkedésében, mert az államadósságon belül a devizaadósság aránya még mindig 40 százalék körüli. A forintárfolyam az euróval szemben a 2013. év végi 297-es és az előző negyedév végi 307-es árfolyamhoz képest 310 forint/euróra gyengült a második negyedév végére. Az árfolyamváltozás az év végihez képest a GDP 1,3 százalékával, míg az előző negyedévhez képest a GDP 0,2 százalékával növelte az adósságrátát. A forint-euró árfolyam 1 forintnyi elmozdulása mintegy 0,1 százalékponttal változtatja meg a GDP-arányos adósságrátát.

A fenti három tényező alapvetően az adósság nominális szintjét határozza meg, de az adósság GDP-arányos értékét természetesen maga a GDP is jelentősen befolyásolja. A korábban becsültnél magasabb első félévi gazdasági növekedés mérsékelte az adósságrátát, de a félévi nominális GDP-re KSH-adat még nem áll rendelkezésre, így részletesebben ezt a hatást nem vizsgáljuk 1.

Az adósságráta várható alakulása 2014-ben

A fentiek alapján a magas adósságráta átmeneti, elsősorban a finanszírozási folyamatokból eredő hatásokat tükröz, így a jelenleginél alacsonyabb államadósság-rátára számítunk 2014 végén – a tényleges érték azonban erőteljesen függ az árfolyam alakulásától. A második félévben nagymértékben hozzájárulhat az adósság csökkenéséhez, hogy nettó értelemben több adósságot törleszt a költségvetés, mint amennyi új állampapírt ki kell bocsátani. Ez az eddig felhalmozott állami betétek csökkenésével jár együtt: azt feltételezzük, hogy a betétek év végi állománya nagyjából a tavalyi szintjére süllyed.

A jegybank a júniusi inflációs jelentésében változatlan 2013. évi árfolyamszintet feltételezve a GDP 78,7 százalékára becsülte a 2014. végi adósságrátát. A Költségvetési Tanács által vizsgált adósságszabály szintén változatlan árfolyamon írja elő az év végi adósságráta csökkenését, ami mind a jegybank, mind a KT szerint teljesülhet a fegyelmezett költségvetési politika fennmaradása esetén. A tényleges adósságráta nagymértékben függ majd a december 31-én fennálló árfolyamtól, így arra megalapozott becslést tenni igen nehéz. A mai árfolyamszint mellett nagyjából a tavaly év végi mértéke körül alakulhat a 2014 végi adósságráta. E becslések a júniusi inflációs jelentésben feltételezett makrogazdasági és költségvetési előrejelzésen alapulnak. Amennyiben a GDP reálnövekedése magasabb lesz az akkor feltételezett 2,9 százaléknál, az néhány tizeddel mérsékelné az adósságrátára vonatkozó prognózist.

1: Ez inkább hosszabb folyamatokat bemutató elemzések tárgya lehet. A GDP-arányos bruttó államadósság 1998-2012 közötti meghatározó tényezőiről az MNB Szemlében 2013 októberében jelent meg elemzés.

Baksay Gergely és Kicsák Gergely
A szerzők az MNB munkatársai

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!