Javaslatok a szerkezeti reformoktól a vizitdíjig
5.3.2 Javaslatok
Mint már említettük, elemzésünk célja olyan sikeresen végrehajtható javaslatok feltárása, amelyek már rövid távon is hozzájárulhatnak az államháztartás konszolidációjához.
Helyzetelemzésünk alapján a következő intézkedések azonnali bevezetését javasoljuk:
1. A szlovákiai egészségügyi reform mintájára 200 Ft-os vizitdíj bevezetése a háziorvosi, szakorvosi ellátásban, valamint ezzel megegyező mértékű díj bevezetése a kórházi kezelés időtartamára naponként, illetve minden kiállított receptre. A vizitdíj bevezetésének hatása kettős:
a. Megszünteti az egészségügyi ellátás ingyenességének illúzióját, és bár a valós költség töredékét jelenti, mégis jelentős mértékben csökkenti az indokolatlan orvoslátogatások számát. A vizitdíjak bevezetésének ezt a hatását a Szlovákiában 2003-ban végrehajtott reform eredményei egyértelműen mutatják
b. Elszámolási fegyelmet generál az egészségügyi ellátók (orvosok) körében, hiszen a beszedett díjakkal az OEP felé el kell számolniuk.
51. ábra: A szlovák egészségügyi reform lépései
2. Gyógyszerárak teljes körű újratárgyalása, és a gyógyszerárak átmeneti befagyasztása.
3. Hatékony módszer kidolgzása a generikus gyógyszerek felhasználási arányának növelésére.
4. A gyógyszergyártók által orvosoknak juttatott bármilyen támogatás vagy anyagi transzfer megtiltása, a szabályt megszegők súlyos szankcionálása a túlzott mértékű és nem indokolt összetételű gyógyszerrendelések megakadályozása érdekében.
5. Közfinanszírozásban igénybe vehető ellátások pontos definíciója és ezek kommunikációja a betegek felé. Ezzel egy időben pontosan meg kell határozni azon, betegek által kért extra szolgáltatásokat, amelyek csak térítési díj fizetése (vagy kiegészítő biztosítás igazolása) esetén vehetők igénybe (Ilyenek azonban csak szakmailag nem feltétlenül szükséges szolgáltatások lehetnek, pl. egyágyas kórházi szoba). Az OEP csak az alapellátásban szereplő kezelések körét térítse meg.
6. Fix, összegű egészségügyi járulékok bevezetése, amelynek fizetése alól csak a a 15 évnél fiatalabbak, a 15 év fölötti főállásban tanulók, a munkanélküliként regisztráltak, a nyugdíjasok, a GYES-en, GYED-en GYET-en lévők kapnak. Ezáltal többszázezer fővel növekedne a járulékfizetők köre, és a jelenlegi járulékrendszer torzító hatása is enyhülne (ld. Adókról szóló fejezet).
7. TAJ kártyák érvényességének járulékfizetéshez kötése.
8. Rokkantnyugdíj jogosultságok teljes körű felülvizsgálata. (Korhatárt elért rokkantnyugdíjasok esetén lehetővé kell tenni a felülvizsgálat nélküli áttérést a rendes nyugdíjra, így ezek az emberek csak rokkant státuszukat veszítik el. Nyugdíjaik költsége azonban nem az OEP kasszáját fogja terhelni a jövőben, közgyógyellátotti körből való kikerülésük pedig valós megtakarítást is eredményezhet).
9. Elvégzett beavatkozások indokoltságának ellenőrzésére hatékony, és megfelelő szakmai kompetenciával rendelkező ellenőrző hatóság felállítása.
10. Átfogó, szerkezeti reform kidolgozásának azonnali elindítása, és nyílt elkötelezettségvállalás annak középtávú végrehajtására.
Central European Management Intelligence (CEMI)
A sorozat további részeit minden kedden és csütörtökön közöljük az mfor.hu-n.