Az élelmiszer kategóriák közül a feldolgozott élelmiszerekre költött összegek nagyobb mértékben estek vissza, mint az alapvető élelmiszerek – pékáru, zöldség, gyümölcs, liszt, cukor – esetében. A csökkenő piacméret nem egyedülálló jelenség, hazánkon kívül számos európai gazdaságban regisztrálnak hasonló trendeket.
A GfK Hungária Háztartáspanel felmérésének eredményei szerint a háztartások napi fogyasztási cikkekre 3,5 százalékkal kevesebb pénzt költöttek el 2009 első negyedévében, mint egy évvel korábban. A piac szűkülése a forgalom volumenére is igaz, a felmérésből származó adatok alapján elmondható, hogy 6,5 százalékkal kevesebb élelmiszert és háztartási vegyi árut vásároltunk az első negyedévben, mint 2008 első három hónapjában. A KSH kimutatásai szerint az első negyedévben a nem élelmiszer jellegű termékeket is magában foglaló, teljes kiskereskedelmi forgalom volumene 3,2 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest.
A GfK Hungária Háztartáspanel felméréséből az is kiderül, hogy az élelmiszer kategóriák közül a feldolgozott élelmiszerekre költött összegek nagyobb mértékben estek vissza, mint az alapvető élelmiszerek – mint például a pékáru, zöldség, gyümölcs, liszt, cukor – esetében. A feldolgozott élelmiszerekre 5,1 százalékkal kevesebb pénzt költöttünk 2009 első negyedévében, mint 2008 azonos időszakában.
A csökkenő piacméret nem egyedülálló jelenség Magyarországon, számos európai gazdaságban regisztrálnak hasonló trendeket. A GfK nemzetközi Háztartáspanel felméréseiből kiderül, hogy 2009 első negyedévében Franciaország és Hollandia estében 2 százalék körüli visszaesés tapasztalható a háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek volumenében, valamint Németország esetében is negatív a mérleg (-0,4 százalék). Angliában, Spanyolországban és Oroszországban az 1 százalékos növekedési rátát nem haladja meg a forgalom volumenének alakulása.
Nemzetközi szinten megfigyelhető jelenség, hogy a háztartások jobban odafigyelnek a promóciókra, előtérbe kerül a takarékosság. A költségcsökkentés egy másik formája a diszkontokban történő vásárlás, illetve nagyobb hangsúlyt kapnak bevásárláskor az általában alacsonyabb árszínvonalat képviselő, a kereskedelmi láncok nevével fémjelzett, ún. sajátmárkás termékek is. Az említett tendenciák az elmúlt három hónap relációjában leginkább Angliában és Olaszországban erősödtek fel, de a tavalyi évhez képest ugyanúgy jelentősebbé váltak szinte az összes nyugat-európai országban.