A GE nem az egyetlen cég, amely Indiában hozott létre saját offshore szolgáltató leányvállalatot: ugyanott találhatók a HSBC, az American Express, a Citigroup, a Standard Chartered és mások hasonló részlegei is. A szolgáltató leánycégek alkalmasak a költségek csökkentésére, de belső egységként hamar elérik növekedésük határait, ami a további megtakarítási lehetőségeket is behatárolja.
A leányok piaci felszabadításával, leválasztásával növekedhet a tömegszerűség, ami jótékonyan hat a költségekre. Várható tehát, hogy a GE példáját mások is követni fogják, miközben az igazgatósági tanácstermekben állandó vita tárgya lesz, hogy mit szabad kiszervezni, és mit kell házon belül tartani a magasabb költségek ellenére is.
A globális kiszolgálási modell
Az offshore outsourcing modellek között nem érdemes rangsort felállítani: nyilván mindig az adott körülményektől függ, hogy mit lehet, és mit kell megtenni. Mégis, ha választani kellene, valószínűleg az indiai informatikai szolgáltató cégek globális kiszolgálási (angolul global delivery) modelljét tekinthetnénk a legkorszerűbbnek, leginkább figyelemre méltónak.
Ez a modell tulajdonképpen a helyben és a távolban végzett tevékenységek keveréke. Az ügyfél kiszolgálása több tevékenységből álló folyamat; ezek egy részét a helyszínen, a többit távol, a szolgáltató telephelyén végzik. Vegyük például a szoftverfejlesztési megbízásokat, ahol a megbízó egy fejlett országban, a szolgáltató pedig Indiában van. Az ügyféllel a maga országában kell felvenni a kapcsolatot, itt kell definiálni a feladatot, specifikálni a terméket, itt kell elvégezni a végső tesztelést, vezényelni a bevezetési, üzembe helyezési akciót.
Maga a szoftverfejlesztési munka ugyanakkor a szolgáltató távoli telepén végezhető, ahol a költségek kisebbek. Az így megszervezett szolgáltató képviseletei, kirendeltségei tehát ott vannak a megbízók közelében, ugyanakkor a szoftvert Indiában írják. Hasonlóképpen vegyes formában szervezhetők meg a kiegészítő szolgáltatások is: a karbantartási, hibaelhárítási, továbbfejlesztési munkák egyik része egy része a helyszínen, a másik otthon végezhető.
Könnyű belátni, hogy minél több munkát tud a szolgáltató saját olcsóbb hátországába „hazavinni”, annál több költséget takaríthat meg. Ennek viszont megvannak a maga feltételei: a megbízó bizalmának elnyerése, a feladatok alapos felmérése és dokumentálása, a több helyszínen futó projektek menedzselése, a szolgáltatásokhoz a megbízóval közösen hatékony kontrolling rendszer kiépítése, az átláthatóság és etikusan viselkedés, valamint a hibátlanul működő kommunikációs láncok.
A teljes cikk a Debreceni Egyetem Competitio című folyóiratában jelenik meg 2005. tavaszán
Az offshore outsourcing üzleti modelljei
Míg korábban a folyamatok kiszervezését a közlekedés fejlődése tette lehetővé, addig a jelen outsourcing hullámát infokommunikációs technológiák vezérlik.