A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tavaly 61,1 millió forintot fizetett ki pótdíjbehajtás jogcímen ügyvédi sikerdíjként, amely jócskán meghaladja a 2013-as 10,5 milliót – derül ki a cég éves beszámolójából.
A BKK leányvállalataként működő BKV kimutatásában pedig a passzív időbeli elhatárolások soron találunk egy pótdíj jutalék, ügyvédi költség sort, amelyben értéke tavaly év végén 244 millió forintot tett ki, de ez hosszabb időtávot ölel fel.
Eközben a vállalat pótdíjbevétele 1,05 milliárd forintra nőtt a 2013-as 863 millió forintról. Ez soknak tűnik, azonban eltörpül amellett a 607 ezer darab pótdíjkövetelés mellett, amelynek értéke megközelíti a 19,4 milliárd forintot.
Emellett azért megnyugtató, hogy sokan fizetnek is a szolgáltatásért, hiszen a BKK csak jegy- és bérletértékesítésből 59,1 milliárd forint bevételt ért el, szemben a 2013-as 56,6 milliárddal. Ez azt jelenti, hogy 2,5 milliárd forinttal többet hagytunk ott a pénztáraknál (és az automatáknál), mint az azt megelőző időszakban. Ehhez további 16,9 milliárd forint szociálpolitikai menetdíj támogatást kapott a cég.
A BKK-nak tavaly összesen 87,6 milliárd forint értékesítési árbevétele keletkezett, 9,3 milliárddal több, mint egy évvel korábban. Ehhez jött további 93,4 milliárd forint egyéb bevétel, amely szinte teljes egészében a Fővárosi Önkormányzattól kapott támogatásokból áll és amely 17,2 milliárddal nőtt. Ez összesen 181 milliárd forint.
A cég anyagjellegű ráfordításai 168 milliárdot tettek ki, amelyben természetesen a fővárosi tömegközlekedés üzemeltetése, vagy a BKV-n kívüli autóbusz-szolgáltatók díjai is benne foglaltatnak.
A személyi jellegű kiadások 10,8 milliárdot tettek ki, amely 20 százalékkal, illetve 1,8 milliárddal haladja meg a 2013-as ráfordítások értékét. Ez 1751 foglalkoztatottat jelent, azonban ebben az állományban természetesen nincsenek benne a BKV dolgozói.
Végül nyereséggel zárt a közlekedési "ernyőcég"
Bár egy részben állami és önkormányzati forrásból működő, közfeladatot ellátó cég esetében a mérleg szerinti eredmény nem a legfontosabb mérőszám, a BKK 150 milliós nyereséggel zárta a tavalyi évet, szemben a 2013-as 249 milliós eredménnyel.
Mi a helyzet a BKV-nál?
Bár a jegybevételek a BKK-nál jelentkeznek, a tömegközlekedés működtetésével kapcsolatos kiadásokat már a BKV kimutatásában kell, hogy keressük.
A cég tavaly összesen 141 milliárd forintból gazdálkodott, amelyből 56,6 milliárd volt az anyagköltség, 57,9 a személyi jellegű ráfordítás 26,2 milliárd az értékcsökkenés.
A vállalatnál tavaly 10 760 teljes munkaidőben foglalkoztatott ember dolgozott, amely valamivel kevesebb, mint 2013-ban. Ha csak a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bérköltséget (járulékok nélkül) nézzük a BKV-nál, akkor kiderül, hogy a szellemi dolgozók átlagosan havi bruttó 399 ezer forintot, míg a fizikai dolgozók 293 ezer forintot kerestek. Ez utóbbi 25 ezerrel több, mint 2013-ban. A szellemi dolgozók bére viszont kis mértékben csökkent, ezt viszont a cég az egyéb kifizetésekkel kompenzálta.
mfor.hu