A Barclays Capital szerint jóllehet a magyar kormány "nem fél" a szokatlan gazdaságpolitikai lépésektől, ezúttal azonban valószínűleg gyorsan felismerte, hogy a devizában eladósodott magyar háztartások problémája "egyszerűen túl nagy" ahhoz, hogy radikális válaszlépéssel, például a devizahitelek tömeges átváltásával megoldható legyen.
Ezért a kormány olyan megoldást választott, amely mutatja segítőkészségét, kiterjedésében mégis korlátozott. A program mindegyik eleméhez további szabályok járulnak, amelyek a kapcsolódó kockázatok mérséklését célozzák. Mindezek eredményeképpen erőteljes hosszú távú piaci hatás az intézkedéscsomagtól nem várható - áll a Barclays Capital londoni felzárkózó térségi szakértőinek pénteki értékelésében.
A ház szerint az akcióterv átcsoportosítja a devizaadósságból eredő kockázatok egy részét a háztartásokról a kormányra és bankokra, de a jelentős devizaalapú eladósodottság terhét önmagában nem számolja fel.
Így Magyarország makroteljesítményén - a növekedésen, a folyómérleg-egyenlegen és a költségvetésen - múlik, hogy a program nyomást gyakorol-e majd az állami pénzügyekre - például a kormánygaranciák lehívása esetén -, vagy a bankok eredményére és végső soron a forintárfolyamra - áll a Barclays Capital pénteki londoni elemzésében.
Ez utóbbival kapcsolatban a ház felzárkózó piaci elemzői kiemelik, hogy a forint egész héten "jól tartotta magát", a cég szerint azért, mert a befektetők megkönnyebbülve vették tudomásul, hogy az "örökölt" devizaalapú hitelállományról a kormány és a bankok között létrejött megállapodásban nagy meglepetések nincsenek.
A Barclays Capital szakértői fontos elemnek nevezik, hogy az egyezség nem tartalmaz adósság-elengedést. Az adósság-elengedés egyértelmű kizárása az elemzés szerint azért is fontos, mert elháríthatja annak morális kockázatát, hogy a jelzáloghitelüket fizetni képes háztartások is inkább a nem fizetést választják, adósságleírás reményében.
A Barclays Capital elemzői a program "fő meglepetésének" tartják az ingatlanárverési kvótát, és felidézik, hogy az MNB a negyedévenkénti kvóta emelését tartaná szükségesnek, tekintettel a bankok kinnlevőségi portfolióiban gyűlő nem teljesítő hitelekre, amelyek rontják a hitelezési kapacitást.
A Bank of America-Merrill Lynch szerint az ingatlanárverési tilalom feloldása kedvező lépés, viszont "alacsonynak tűnik" az árverésre bocsátható ingatlanok arányának felső határa. A ház szerint ugyanis morális kockázattal és a nem teljesítő jelzáloghitelek emelkedésével járhat, hogy a Nemzeti Eszközkezelő megvásárolhatja az ingatlant, amelyet az adós a társaságtól visszabérelhet.
Még ha ennek feltételei kedvezőtlenek is az adós számára, a bankok által visszabirtokolható ingatlanok alacsony aránya akkor is csökkentheti a háztartások késztetését adósságszolgálatuk teljesítésére, mivel tudják, hogy az ingatlan elvesztésének kockázata rövid távon alacsony - írták elemzésükben a Bank of America-Merrill Lynch londoni szakértői.
A Barclays Capital szerint a program meglepetései közé tartozik, hogy jóllehet az euróalapú jelzáloghitelezés tilalma megszűnik, az euróhitel-felvételi jogosultság kritériumai kemények. "Azt feltételeztük, hogy az (euróalapú) jelzálogkölcsönzés újraindítása kedvező hatást gyakorolhat a forintra, (...) azonban a hitelösszeg az új kritériumok miatt szerény lesz" - áll a cég pénteki elemzésében, amely szerint a forintárfolyamra gyakorolt pozitív hatás mértéke így elmaradhat a ház által korábban várttól.
A BofA ML szerint az euróalapú hitelezés újrakezdéséhez szabott szigorú feltételek - köztük az, hogy a hitelkérelmező havi jövedelmének el kell érnie a minimálbér tizenötszörösét - várhatóan azzal járnak, hogy a magyar háztartások devizaalapú hiteligénye 2011-2012-ben "rendkívül alacsony marad".
MTI