104 milliárd forintban határozta meg a kormány a kedvezményes utazások kompenzációjaként kifizetett szociálpolitikai menetdíj támogatások összegét 2015-re. Ez az összeg megegyezik az idei előirányzattal, vagyis reálértéken kevesebb jut majd a nyugdíjasok, a diákok és más arra rászoruló társadalmi csoportok utazásának támogatására, hiszen a kormányzat 1,8 százalékos inflációval számol jövőre. A költségvetés tervezetéből kiderül az is, hogy 2013-ban 94,8 milliárd forintot költöttek erre a területre, vagyis az idei és a jövő évi előirányzat 9,6 százalékos emelkedést jelent nominálisan a tavalyihoz képest. Vagyis tavaly még ilyen mértékű emelést tartottak szükségszerűnek a döntéshozók. Ha hinni lehet a tavasszal bemutatott konvergencia program számainak, akkor a befagyasztás egészen 2017-ig érvényben marad.
Hogy a befagyasztás pontosan milyen hatással lesz az utazási kedvezményekre, még nem lehet tudni. Lehet, hogy a kedvezményezettek körét szűkítik, az infláció mértékével emelik ezeket a jegyárakat, vagy a társaságok más módon „nyelik be” az extra költségeket.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a közösségi közlekedés más területein is megvágnák a kiadásokat. Emelik például a vasúti pályafenntartásra szánt keretet 1,3 milliárd forinttal 73-ra, és a vasúti, illetve az autóbuszos helyközi személyszállítási szolgáltatások végzésére forduló pénzek is nőnek 185,5 milliárdról 187,9-re. Több mint duplájára emelkedik jövőre a budapesti közösségi közlekedés feladatainak támogatása az idei 10 milliárdról 24-re. A települési önkormányzatok hasonló célra pedig 2 milliárdot kapnak jövőre az idei 1 helyett.
A központi költségvetés 2015-ben is átvállalja a MÁV Zrt. tartozásának egy részét. A jövő évi előirányzat szerint 23,4 milliárdot. Az idei előirányzat 35 milliárd forint értékű szeptemberben lejáró kötvénytartozás átvállalásáról szólt. Az indoklás szerint erre azért van szükség, mert ezekre a költségekre a társaságnál nem képződik fedezet.
Ha már közlekedés, az autósok élete is változik. Kaphatnak például 28 százalékos adót az üzemanyagcélú földgázra (CNG), az „indokolatlan adókedvezmények szűkítése” jegyében. Ez a módosítás egyébként kizárólag a magánhasználókat sújtaná, ugyanis a helyi és helyközi közlekedésben működő autóbuszok által felhasznált CNG üzemanyag adója visszaigényelhető lenne. Ezt ugyanakkor még nem kell készpénznek venni, ugyanis Bencsik János fideszes országgyűlési képviselő már módosító indítványt nyújtott be az adó ellen környezetvédelmi és humán-egészségügyi okokra hivatkozva.
A közúthálózat fenntartására 56,7 milliárd forint jut, 10-zel több, mint idén. Szót érdemel még az a változás is, hogy a 34,5 milliárd forint bevételt termelő időalapú útdíjból befolyó pénzek a központi költségvetés közvetlen bevételei között jelennek meg, hasonlóan a megtett úttal arányos rendszer 169 milliárdjához.
A gépjárműadóból elvárt bevétel jövőre 45,5 milliárd forint lesz szemben az idei 39-cel és a tavaly valóban beszedett 41,2 milliárddal.
mfor.hu