3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Két és félszeresére nőtt tavaly a transzferár-ellenőrzések száma, az így megállapított nettó adókülönbözet megközelítette a 30 milliárd forintot, amiből a társaságiadó-különbözet mintegy 10 milliárd forint volt, az előző évinek csaknem duplájára nőtt. Sok vállalkozás egyszerű formai hibákon, elmulasztott határidőkön bukik el, a tartalmi kérdésekben azonban a szabályozás sem mindenhol egyértelmű - hívja fel a figyelmet a Deloitte.

Veszprémi István, a Deloitte Zrt. adópartnere szerint az APEH évek óta megkülönböztetett figyelmet fordít a kapcsolt felek között alkalmazott árakkal (transzferárakkal) kapcsolatos adójogi előírások betartatására és a nyilvántartási kötelezettség ellenőrzésére.

A 30 milliárdos feltárt  nettó adókülönbözet majd kétszerese, a kétezer tavalyi ellenőrzés pedig számszerint több mint két és félszerese az egy évvel korábbinak.

A Deloitte tapasztalatai szerint a szabályozásnak továbbra is vannak olyan részterületei, amelyeket az adóhatóság ellentmondásosan vagy bizonytalanul, az adózók pedig megfelelő tájékozottság és elővigyázatosság nélkül kezelnek. A vállalkozások egy része számára például még mindig nem teljesen világosak a transzferár-dokumentációval kapcsolatos követelmények. Gyakoriak azok az esetek, amikor az adózónak csupán jóval körültekintőbbnek kellene lennie ahhoz, hogy elkerülje a szankciókat - a hiba legtöbbször annyira nyilvánvaló, hogy felderítése még csak komoly erőfeszítéseket  sem igényel az adóhatóságtól.

Így komoly buktató lehet az ingyenesen, illetve irreálisan alacsony, költségeket sem fedező áron (vagy haszonkulcs alkalmazása nélkül) nyújtott szolgáltatás a kapcsolt vállalkozásnak, amire gyakori példa az ingyenes irodabérlet, a kamatmentes kölcsön, az amortizációt sem fedező irodabérlet, vagy például építőiparban a haszonkulcs alkalmazása nélkül megállapított vállalkozói díj. A nem piaci árak alkalmazásának következménye rendszerint az átadó, vagy szolgáltatást nyújtó fél társasági adóalapjának kiigazítása és az ehhez kapcsolódó szankció.

Veszprémi István kiemelte: sok esetben már azzal is elkerülhetőek lennének a bírságok, ha a vállalkozások legalább az irreálisan alacsony (vagy éppen magas) áron bonyolított ügyletektől óvakodnának kapcsolt vállalkozásaikkal bonyolított tranzakcióik során.  

A Deloitte tapasztalatai szerint vannak olyan adóhatósági megállapítások, amelyek jogossága vitatható, ezért ilyenkor célszerű lehet külső szakértő segítségét is igénybe venni. Ilyen lehet például az úgynevezett Amadeus adatbázis (nemzetközi transzferár-adatbázis) alkalmazásával meghatározott piaci ársáv alapján elvégzett adóhatósági adóalap kiigazítás. Egy ilyen kiigazítás ugyanis - a sáv különböző pontjait használva - az adózó számára különböző összegű adókülönbözeteket eredményezhet, és nem valószínű, hogy az adóhatóság az adózó számára legkevésbé hátrányos megoldást választja.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!