Kétszer kellett elolvasnom az Uber szerdai blogbejegyzését, hogy elhiggyem: a cég tényleg ingyen szolgáltat 2015. március 20. péntek reggel 8.00 és március 22. vasárnap éjfél között minden meglévő és ÚJ felhasználónak. A korlátozás mindössze annyi, hogy egy ember „csak” 10 utazást vehet igénybe és maximum 3 ezer forint/utazás díjig, de ismerve az Uber tarifáit ez nem két utcasaroknyi távolságot jelent.
Megkérdeztük a céget, hogy mindez nem vet-e fel versenyjogi aggályokat, illetve mennyit szánnak az akcióra, hiszen a sofőrök nyilván nem saját pénzből finanszírozzák a kétség kívül hatásos PR-kampányt. Amint választ kapunk, a cikket frissítjük.
Update:
A cég nem kívánta kommentálni a kampány anyagi vonzatára és a versenyjogi aggályokra vonatkozó kérdést annyit azonban elárultak, hogy Budapest felülmúlta a várakozásaikat, hiszen a helyi felhasználók száma alig négy hónap alatt megtízszereződött.
Úgy vélik, hogy a szolgaltatás létjogoultságát jól érzékelteti a több 10 ezer applikáció-letöltés és bíznak a döntéshozókkal történő konstruktív párbeszédben.
A hivatalos közlés szerint az Uber így szeretne köszönetet mondani a városnak a fogadtatásért, mert az UberX Budapesten nőtt a legnagyobb ütemben a régióban.
Lehet ugyanakkor ez egy burkolt üzenet is a döntéshozóknak, hogy ők megpróbálhatják jogi úton korlátozni a cég működését, de a startupnak annyi pénze van, hogy gond nélkül letarolhatja a piacot, ha éppen ahhoz lenne kedve. Ha pedig tényleg akkora siker lesz a hétvége, mint arra elsőként gondolni lehet (ami ingyen van ugye…), akkor nem lennék annak a fővárosi vagy BKK-s döntéshozónak a helyében, akinek a nevéhez kötődik majd a közösségi taxizás budapesti ellehetetlenítése.
Egyelőre azonban a legnagyobb kérdés: mit szólnak a taxisok a "kényszerpihenőhöz"?
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke mindössze 5 százalékos csökkenést vár a taxisforgalomban. Véleménye szerint ugyanis csúcsidőszakban az Uber képtelen lesz kiszolgálni valamennyi utas igényét és a többség inkább a megszokott szolgáltatást fogja választani. Metál Zoltán nem tud olyan taxisról, aki csak emiatt maradna otthon - modta kérdésünkre.
A szövetség elnöke hozzátette, hogy az Uber lényegében egy nem engedélyezett tevékenységet promótál, amely számos hazai előírásnak nem felel meg. Ráadásul ez az akció még inkább növeli a más így is létező feszültséget a taxistársadalomban.
Szász Péter
mfor.hu