A fogyasztók szerint rossz a jelenlegi helyzet, ugyanakkor tudomásul vették, hogy ez egy darabig még így is marad - derült ki a Cetelem Körkép 2013 tanulmányból. Európai viszonylatban ráadásul a magyar fogyasztók a sereghajtók közé tartoznak, mivel egy 10 pontos skálán átlagosan 2,6 pontra értékelték a saját helyzetüket, miközben az európai átlag 3,6 pont volt. A magyaroknál pedig csak a románok és portugálok pesszimistábbak.
A szakemberek szerint a mostani eredménynél soha nem jutottak még polarizáltabbra, hiszen egyre nagyobb a szakadás az optimistább és a pesszimistább nemzetek fogyasztói között. Általánosságban viszont elmondható, hogy minden ország esetében a fogyasztók jobbnak ítélik meg a saját helyzetüket, mint az országét. Abban bíznak ugyanis, hogy a nehéz körülményekben találnak alternatív megoldásokat, melyekkel átvészelhetik ezt az időszakot.
A magyar vonatkozású eredményekről elmondható, hogy már csak arra költünk, amire feltétlenül muszáj, vagy esetleg jó befektetésnek tűnik. Ez azonban nemcsak az anyagi helyzettel áll kapcsolatban, hiszen a felmérés egyik részeredménye szerint a megkérdezettek 17 százalékának bár lenne pénze, egyszerűen nincs kedve vásárolni.
A takarékoskodással összhangban mára már a sportfelszerelés, bútorok, vagy épp az utazás is luxuscikké vált. Végeredményben tehát a fogyasztók válsághoz történő alkalmazkodása értékbeli átrendeződést eredményezett. Ésszerűbben fogyasztanak a magyarok, szelektívvé váltak a bevásárlólisták, és bár az alacsony árakat tartják szem előtt, a minőség változatlanul kiemelt prioritásnak számít.
Azonban nemcsak a vásárolt termékekkörökkel kapcsolatban világított rá jelentős változásra a Cetelem Körképe, de a magatartásban is új trend kezd kirajzolódni. Ez pedig a közösségi fogyasztás. Eddig ugyanis individualista fogyasztói magatartás volt uralkodó - különösen igaz ez a magyarokra, mely egy alapvetően ezzel a jelzővel minősíthető és bizalmatlan nemzet. Az elmúlt időszakban pedig nagyobb hangsúlyt kap a szolidaritás, az idegenek véleménye is a fogyasztóknál, amivel egy régi trend éled újjá. Tehát amellett, hogy egyre gyakrabban csereberélnek a fogyasztók, vásárolnak használt termékeket, életre kel a közösségi vásárlás is, ami nemcsak a kuponos vásárlásokat jelenti. Önszerveződő közösségek jönnek létre, melynek tagjai például közösen vásárolnak meg egy amúgy ritkábban használt eszközt, például fűnyírót. Emellett újra virágzik a használtcikk-kereskedelem, hiszen már 10-ből 8 fogyasztó tervezi, hogy ilyen terméket fog vásárolni, amivel éllovasok vagyunk Európában - ugyanakkor a többi országban is jellemző használttermékek felé fordulás.
Mindemellett egyre nagyobb hangsúly helyeződik az online vásárlásra is, vagy az ár-összehasonlító oldalakra, hiszen a vásárlók inkább az olcsóbb termékeket keresik. A webáruházak kiskereskedelemből kihasított részesedését növelik még az okostelefonok és táblagépek elterjedése is.
mfor.hu