7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2015. március 10-én, a túlzott hiányra vonatkozó eljárás keretében az EU Tanácsa két évvel (2017-ig) meghosszabbította azt a határidőt, amelyet Franciaország államháztartási hiányának az uniós referenciaérték, azaz a GDP 3 százaléka alá csökkentésére kapott - olvasható Somai Miklós, az MTA KRTK Világgazdasági Intézet tudományos főmunkatársának legújabb írásában.

Franciaország a válság hatására az Eurózónán belül (Spanyol-, Ír- és Görögországgal együtt) az elsők között került túlzott deficit eljárás alá, s a Tanács először 2009. április 27-én tűzött ki határidőt, a 2012-es évet jelölve meg a hiány rendezésére. Alig több mint fél évvel később (2009. december 2-án) – látva a válság mélyülését és az eredeti ütemterv tarthatatlanságát – a Tanács 2013-ig tolta ki a határidőt. Minthogy a francia gazdaság növekedése messze elmaradt a tervezettől, a Tanács 2013. június 21-én további engedményt tett Párizsnak és 2015-re módosította a teljesítési dátumot. Ez a mostani tehát már sorrendben a harmadik ilyen jellegű halasztás, ami felveti, nincs-e szó kivételezésről az EU második legnagyobb gazdaságával szemben. Tény, hogy azon 11 ország közül, amely ellen jelenleg túlzott deficit eljárás van folyamatban, Franciaország kapta a leghosszabb időt az alkalmazkodásra, egyedül ő húzhatja el a folyamatot 2017-ig. Ugyanakkor az is tény, hogy a Bizottság – a Tanács felé megfogalmazott ajánlásában – végül is nem hagyhatta figyelmen kívül azt a kockázatot, ami azzal járt volna, ha az EU második legnagyobb gazdaságát egy elhamarkodott szankcióval recesszióba sodorják. Ez ugyanis a Franciaországhoz kereskedelmi és tőkekapcsolatokon keresztül szorosan kötődő többi EU-tagországra is romboló hatással lenne.

Kétségtelenül, a franciák reformfolyamata lassú, széles társadalmi ellenállással övezett, és eddig még nem hozott érzékelhető áttörést. A Bizottság február végi országjelentése szerint a franciáknak a világexportból való részesedése az utóbbi 5 évben 13 százalékkal csökkent. A high-tech szektor kivételével az export a feldolgozóipar minden területén piacokat veszít. A közepes és alacsony hozzáadott értéket képviselő szektorokban – melyek a folyamatos dezindusztrializáció ellenére még mindig jelentős nagyságrendet képviselnek – az export nagy árérzékenységet mutat, ami arra utal, hogy a francia cégek nem elég versenyképesek a nem ár jellegű tényezők (minőség, az árukat övező szolgáltatások stb.) terén. A vállalati profitabilitás tekintetében az utolsó másfél évtizedben a francia cégek folyamatosan legfőbb európai riválisaik mögött kullognak.

Nem-pénzügyi vállalkozások bruttó fedezetének alakulása az Eurózóna legnagyobb gazdaságaiban (%)
(Forrás: Bizottság (FR = Franciaország; IT = Olaszország; DE = Németország; ES = Spanyolország)

A bizottsági anyagokban a francia gazdaság romló versenyképessége mögötti okok közül a magas munkaerőköltséget, a duális és merev munkaerőpiacot, a túlzott bürokráciát és egyes szektorokban a verseny elégtelenségét szokták emlegetni – ezek azok a kifogások, amelyek folyamatosan visszatérnek az elemzésekben. Ezzel kapcsolatban két dolgot kell látni: Franciaországban jelentős ellenállással találkozik, aki a fenti kérdésekben gyökeres változtatásokat akar elérni; másrészt, a kormány – rendkívül leszűkült társadalmi támogatottsága ellenére – komolyan nekiállt a reformoknak. Más kérdés, hogy ezek a reformok milyen gyorsan érik el a hatásukat.

A munkaadók bérekkel kapcsolatos terheinek csökkentése érdekében meghozott eddigi (az adóhitel felfutására, a különadók kivezetésére, az alacsony keresetűek utáni járulékok csökkentésére illetve eltörlésére vonatkozó) intézkedések közös ismérve, hogy fokozatosan kerülnek bevezetésre, s hatásuk csak 2017-ben lesz teljes. Hasonló a helyzet a profitadó csökkentésével is, amely 2020-ra éri el a kitűzött szintet. A fokozatosságot a kormány azzal indokolja, hogy ez az összességében 30 milliárd eurós program, amennyiben egy lépésben vezetnék be, óriási lyukat vágna a költségvetésbe, és az ennek ellentételezésére meghozandó intézkedések (adóemelések és közületi kiadáscsökkentések) csak tovább hűtenék a gazdaságot.

A franciák így is magas árat fizetnek a vállalati szektort érintő könnyítésért: 2010 óta mozdulatlanok a közalkalmazotti/köztisztviselői bérek, egyre szűkebb kört érintenek a szociális kiadások (pl. lakástámogatás, gyerekek utáni adókedvezmény, csökkent munkaképességűek kedvezményei); megszűnt a szociális juttatások és a nyugdíj indexálása; az oktatás kivételével csökken az állami szektorban elérhető állások száma, emelkednek a fogyasztási adók (köztük az ÁFA normál és közepes kulcsa 2014. január 1-től). Mindez féken tartja a fogyasztást, és mivel a vállalati terhek csak fokozatosan csökkennek, a munkaadói oldal egyelőre visszafogja a beruházásait, s a kormánytól kapott milliárdokból inkább adósságot törleszt, tartalékot tölt fel.

A lassú gazdasági növekedés és lassuló infláció következtében a költségvetés bevételei elmaradnak a tervezettől, miközben a kiadási oldal egyrészt merevebbnek bizonyult, másrészt új, nem várt tételekkel (a klímaváltozás és a terrorizmus elleni otthoni és külhoni harc költségeivel) bővült. Ilyen körülmények között nem meglepő, hogy Franciaország 2014-ben alaposan elmaradt a stabilitási programjában az államháztartási hiányra előírt szinttől (-3,8% helyett -4,4%). Nem véletlen, hogy a Bizottság keményvonalasai (a lett Valdis Dombrovskis, a lengyel Elzbieta Bienkowska, a dán Margrethe Vestager, a svéd Cecilia Malmström és a német Gunther Oettinge) meg akarták büntetni Franciaországot. Minthogy azonban ez a törekvés nem kapott többséget a testületben, a Bizottság a Tanács felé írt február 27-i ajánlásában megadta a már említett kétéves haladékot Párizsnak. Egy héttel később a francia helyzetet elemezve a Tanács dokumentuma már így fogalmazott: „Összességében a fentiek fényében a rendelkezésre álló bizonyíték nem teszi lehetővé olyan következtetés levonását, hogy nem történt eredményes intézkedés."

Végül, a Tanács március 10-i döntése az alábbiak szerint módosítja a franciák számára követendő menetrendet:

Amint látható, a teendők zömét a Tanács igyekszik az időszak második és harmadik évére halasztani. Ugyanakkor, a kétévnyi „ajándék-haladék” egyáltalán nem ígérkezik könnyűnek: Párizstól már 2015 áprilisának végéig a GDP 0,2 százalékának megfelelő (szerkezeti jellegű) kiigazítást várnak el, ami kb. 4 milliárd eurónak megfelelő megszorító-intézkedéssel egyenértékű. A strukturális deficit további jelentős mérséklése (2016-ban és 2017-ben) pedig mintegy 30 milliárdos pótlólagos intézkedéscsomagot feltételez a kormány által már 2015-2017-re beígért 50 milliárd eurós megtakarításon felül. Mindez több mint kellemetlen, tekintve a 2017-ben esedékes elnökválasztást, és politikailag igen kényes helyzetbe hozza a regnáló szocialista kormányt.

Mindazonáltal azt sem lehet kizárni, hogy a program végül is megvalósul. A gyengülő euró, az alacsony kőolajárak, s főleg a már meghozott (illetve a még meghozandó) intézkedések egyre erősödő, a beruházások és az export felfutását szolgáló hatása gyorsíthatja a GDP növekedését, s ezzel a hiánycélok könnyebben megvalósíthatóvá válnak. Hogy ez mennyire nem lesz sétagalopp, azt az is jelzi, hogy az idén februárban bizottsági ösztönzésre összerakott – bizonyos jogi szakmák, a kiskereskedelem és a távolsági buszközlekedés liberalizációját célzó, valamint a vasárnapi nyitva tartás szabályait lazító – törvénycsomagot csak különleges körülmények között, a parlament megkerülésével sikerült életbe léptetni. Tapasztalva a témában a kormánypárton belül is meglévő törésvonalakat, és tartva egy esetleges sikertelen szavazástól, a miniszterelnök élt az alkotmány 49.3-as cikkelye által kínált lehetőséggel, mely szerint évente egyszer a költségvetés vagy a társadalombiztosítás finanszírozását érintő javaslat parlamenti szavazás nélkül is törvénnyé nyilvánítható, feltéve, hogy a 24 órán belül benyújtott bizalmatlansági szavazást a kormány túléli. Nos, a februári szavazást a kormány túlélte, de még az ezután sorra kerülő, sok-sok milliárd eurós elvonást és/vagy korábbi jogok csorbítását tartalmazó reformjavaslatok ügyében nehéz csaták várnak rá.

Somai Miklós
tudományos főmunkatárs
MTA KRTK Világgazdasági Intézet

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!