2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elmúlt 1-1,5 év „slágerei” a kiskereskedelemben a ruházati cikkek, illetve az illatszerek, amelyek már stabilan kétszámjegyű növekedést mutatnak.

Mialatt egyre élesebb viták folynak arról, hogy a magyar társadalom miként szakad ketté, és hogyan mélyül a szakadék a felső és az alsó tizedek között, a kiskereskedelmi forgalomban van két elem, amely egyértelműen a társadalmi jólét növekedését bizonyítja.

A ruházat és az illatszer nem alapvető termék, így jó esetben csak akkor költünk rá, amikor már kifizettük a rezsit, közlekedtünk és megvannak az élelmiszerek, illetve a napi fogyasztási cikkek, vagyis ha marad szabadon felhasználható pénzünk az alapszükségleteinken túl. Szeptember és november között már a 60 milliárd forintot is meghaladta az az összeg, amelyet havi szinten a ruha- és illatszerboltokban hagytunk.

Bár a teljes kiskereskedelmet jócskán meghaladó növekedési ütemből nem nehéz kitalálni, hogy a két termékcsoport súlya is egyre nagyobb a teljes forgalmon belül, érdemes megnézni, hogy ez mit jelent. Ahogy az a trendvonalon is látszik, az üzemanyagon kívüli forgalomban az 5 évvel ezelőtti 8 százalékról 9-re nőtt a súlya.

Persze ez a statisztika nem képes azt megmutatni, hogy a költéseknek milyen az eloszlása a magyar társadalmon belül. Nagyon leegyszerűsítve ebben a tekintetben mindegy, hogy a forgalmat párszáz Gucci termék, vagy több ezer olcsóbb kategóriájú ruha, vagy illatszer generálja.

Húzott az üzemanyag is

A novemberi kiskereskedelmi forgalomban, bár még az üzemanyagok árzuhanása csak „gyerekcipőben" járt, már lehet látni, hogy többet szorongattuk a töltőpisztolyt a kutaknál. A 8,6 százalékos éves bázisú növekedés kiemelkedő, az elmúlt 4 évben csak tavaly márciusban mért ennél magasabb értéket a KSH, bár vélhetően ott más tényezők játszottak szerepet.

Ugyanakkor a nálunk maradt milliárdok hatása még nem érte el azt szintet, hogy a statisztikákban is megmutatkozzon. Az élelmiszer kiskereskedelem forgalmának volumene még egy pár százalékponttal el is maradt a korábbi két hónapétól.

Az ugyanakkor biztos, hogy az üzemanyag iránti keresletnövekedés meg fogja határozni a teljes kiskereskedelmi forgalmat, hiszen az 5,1 százalékos bővülés is „csak” 4,3 százalék volt enélkül novemberben.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!