Mialatt egyre élesebb viták folynak arról, hogy a magyar társadalom miként szakad ketté, és hogyan mélyül a szakadék a felső és az alsó tizedek között, a kiskereskedelmi forgalomban van két elem, amely egyértelműen a társadalmi jólét növekedését bizonyítja.
A ruházat és az illatszer nem alapvető termék, így jó esetben csak akkor költünk rá, amikor már kifizettük a rezsit, közlekedtünk és megvannak az élelmiszerek, illetve a napi fogyasztási cikkek, vagyis ha marad szabadon felhasználható pénzünk az alapszükségleteinken túl. Szeptember és november között már a 60 milliárd forintot is meghaladta az az összeg, amelyet havi szinten a ruha- és illatszerboltokban hagytunk.
Bár a teljes kiskereskedelmet jócskán meghaladó növekedési ütemből nem nehéz kitalálni, hogy a két termékcsoport súlya is egyre nagyobb a teljes forgalmon belül, érdemes megnézni, hogy ez mit jelent. Ahogy az a trendvonalon is látszik, az üzemanyagon kívüli forgalomban az 5 évvel ezelőtti 8 százalékról 9-re nőtt a súlya.
Persze ez a statisztika nem képes azt megmutatni, hogy a költéseknek milyen az eloszlása a magyar társadalmon belül. Nagyon leegyszerűsítve ebben a tekintetben mindegy, hogy a forgalmat párszáz Gucci termék, vagy több ezer olcsóbb kategóriájú ruha, vagy illatszer generálja.
Húzott az üzemanyag is
A novemberi kiskereskedelmi forgalomban, bár még az üzemanyagok árzuhanása csak „gyerekcipőben" járt, már lehet látni, hogy többet szorongattuk a töltőpisztolyt a kutaknál. A 8,6 százalékos éves bázisú növekedés kiemelkedő, az elmúlt 4 évben csak tavaly márciusban mért ennél magasabb értéket a KSH, bár vélhetően ott más tényezők játszottak szerepet.
Ugyanakkor a nálunk maradt milliárdok hatása még nem érte el azt szintet, hogy a statisztikákban is megmutatkozzon. Az élelmiszer kiskereskedelem forgalmának volumene még egy pár százalékponttal el is maradt a korábbi két hónapétól.
Az ugyanakkor biztos, hogy az üzemanyag iránti keresletnövekedés meg fogja határozni a teljes kiskereskedelmi forgalmat, hiszen az 5,1 százalékos bővülés is „csak” 4,3 százalék volt enélkül novemberben.
mfor.hu