3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nem költöttek többet reálértéken a háztartások 2013-ban, mint az azt megelőző évben, az egy főre eső fogyasztás 67 ezer forint volt. A kevesebbet kereső családok viszont összébb húzták a nadrágszíjat. A családok fogyasztása reálértéken az alsó három jövedelmi ötödben csökkent, a felső két ötödben viszont növekedett.

Havi 66 965 forintot költöttek tavaly egy főre vetítve a magyar háztartások, ami reálértéken megegyezik a 2012-es adattal (65 790). Élelmiszerfogyasztásunk nem változott, csökkent viszont a szeszesitalok és dohányáruk, valamint a testápolást, a személyes használati cikkeket, illetve a biztosításokat és pénzügyi szolgáltatásokat magába foglaló úgynevezett egyéb termékek fogyasztásának mértéke – derül ki a KSH adataiból.

A dohány-kiskereskedelem átalakítása következtében a cigaretta fogyasztás esett vissza legnagyobb mértékben. Míg összehasonlító áron erre az előző évinél 21 százalékkal kevesebbet fordítottak a háztartások, a cigarettadohány-, pipadohány-vásárlások volumene egy év alatt 10 százalékkalkal nőtt. 2013-ban jelentősen megváltozott a vásárolt dohányáruk összetétele, a cigarettán kívüli egyéb dohányáruk aránya 4,4 százalékponttal emelkedett, és így már a dohánytermékek közel ötöde tartozik e csoportba.

Többet költöttünk ugyanakkor ruházkodásra, szórakozásra, kultúrára és utazásra is. Az egyetlen tétel, amelyből nem csak reál, de nominálértéken is kevesebbet költöttek a háztartások, az az energia. A rezsicsökkentés folyó áron számítva kicsivel több mint 671 forintot hagyott mindenki zsebében.

Ez megmutatkozott a háztartási kiadások részarányában is. A kimondottan lakásfenntartásra költött pénzek aránya 1,5 százalékponttal 25,6 százalékra csökkent. A kiadások másik negyedét az élelmiszerek és alkoholmentes italok adják, míg a közlekedés 11,2, a hírközlési szolgáltatások pedig 6,7 százalékot tesznek ki. Így 31,7 százalék marad egyéb kiadásokra, amely képet minimális mértékben árnyalja, hogy a KSH ide sorolja a háztartási fogyóeszközöket (tisztítószerek és eszközök, higiéniai termékek).

(Forrás: KSH)

A legszegényebb és a leggazdagabb háztartások fogyasztási színvonala és szerkezete jelentősen eltért egymástól. A legalsó (legszegényebb) jövedelmi ötödbe tartozó háztartások összes egy főre jutó havi fogyasztása 2013-ban 35 ezer forint, míg a legfelső (leggazdagabb) jövedelmi ötödbe eső családoké 126 ezer forint volt. A családok fogyasztásának volumene reálértéken az alsó három jövedelmi ötödben csökkent, a felső két ötödben viszont növekedett.

(Forrás: KSH)

Az eltérések regionális szinten is szembetűnőek: a közép-magyarországi háztartások egy főre jutó havi fogyasztása a legmagasabb, 82,3 ezer forint, az országos átlag 123 százaléka. A közép-dunántúli és a nyugat-dunántúli háztartások fogyasztása kismértékben (0,9 és 1,8 százalékkal) meghaladja az országos átlagot, míg a többi régió háztartásai kevesebbet költöttek annál. A leghátrányosabb helyzetben az Észak-Alföldön és az Észak-Magyarországon élők vannak, ugyanis egy főre jutó fogyasztásuk az országos átlag 83, illetve 86 százalékával egyenlő, 2013-ban havi 55 ezer, illetve 57 ezer forint volt.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!