A hazai használtautó-piac történetében először fordul elő, hogy a dízelmotorral rendelkező autók kínálata meghaladja a benzinesekét - derül ki a Használtautó.hu közleményéből. Míg ez az arány 3-4 éve még kétharmad-egyharmad volt a benzines autók javára, idén októberben már – a hosszú távú tendenciából ítélve várhatóan huzamosabb időre – a dízeles kínálat került az élre.
A dízelek népszerűsége alapvetően anyagi okokra vezethető vissza. Egyrészt sokat lehet az üzemeltetésük során spórolni, mivel a dízelmotorok azonos teljesítmény mellett 15-20 százalékkal kevesebbet fogyasztanak, mint benzines társaik. Bár az új autók körében a dízeles példányok jellemzően 10-20 százalékkal drágábbak, ez a különbség az autók néhány éves korára már jórészt eltűnik. A másik ok, hogy az emissziós normák nyugat-európai szigorításával párhuzamosan a régi, Euro2-es és Euro3-as előírásoknak megfelelő dízelmotorral működő autók ára az átlagosnál nagyobb mértékben esett, így kedvelt célpontjaivá váltak azoknak, akik külföldön vásárolnak gépkocsit.
A dízelek uralma a keresleti oldalon is megmutatkozik: az érdeklődők 64 százaléka dízelautót keres, 33 százaléknyian benzinüzemű motorra keresnek rá, miközben a hibrid és egyéb meghajtással továbbra is csak az érdeklődők 3 százaléka foglalkozik.
Ez a tendencia, mármint a dízelek többségbe kerülése az új és a használt-piacon, majd csak késleltetve jelentkezik az utakon futó kocsik tekintetében. Itt ugyanis egyelőre semmi sem veszélyezteti a benzines autók dominanciáját. Bár részesedésük ebben a szélesebb körben is lassú csökkenést mutat, az utakon futó összes személyautónak továbbra is a háromnegyedét hajtja benzin. Ebbe a körbe tartozik ugyanis azoknak a kisebb teljesítményű, illetve tíz évnél idősebb autóknak a túlnyomó többsége, amelyeket tulajdonosaik jóval ritkábban használnak és cserélnek le, így nem jelennek meg a használtautó-piaci kínálatban.
mfor.hu