Közel 2 millió fogyasztó kapta kézhez e napokban zökkenőmentesen banki elszámolási értesítőjét, így különösen fontossá vált az érintettek megfelelő, az elszámolás-forintosítás menetéhez igazodó naprakész tájékoztatása. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ezért honlapja Elszámolási és forintosítási információk menüpontjában a folyamattal kapcsolatos minden lényegi tudnivalót – így a leggyakoribb fogyasztói kérdéseket és válaszokat, fogyasztóvédelmi Pénzügyi Navigátor Füzeteinek tematikus példányait, a témáról szóló egy perces közérthető videóinterjúkat és a tájékoztató levelet bemutató animációs kisfilmeket, illetve a vonatkozó jogszabályokat, letölthető formanyomtatványokat – közzétett.
Az ügyfélcentrikus tájékoztatás érdekében az MNB honlapján túl hivatalos Facebook oldalán, illetve Youtube csatornáján is elérhetővé tette az elszámolási tudnivalókról szóló egy perces videóinterjú-sorozatot, valamint itt is megjelentette – a tájékoztató levelek felépítését bemutató és azok értelmezését segítő – animációs filmsorozatát. A jegybank által készített, a folyamatot röviden összefoglaló – számos televíziós csatornán sugárzott, illetve rádiószpotban elhangzott – társadalmi célú reklám eddig közel 9 millió nézőhöz és hallgatóhoz jutott el, közölte az MNB.
A deviza alapú hitelesek által kézhez kapott elszámolási értesítők tartalmát, a – jelentős mennyiségű adat ellenére – leginkább közérthető formáját az MNB 20-22 fogyasztóvédelmi civil szervezettel közösen alakította ki, a pénzügyi intézmények számára kötött formátumban és tartalommal. Az értesítők felépítése a következő: 1. a tisztességtelenül elvont összeg mértéke, a visszafizetéssel az elszámolás eredménye; 2. a forintosítás és az azzal kapcsolatos szerződésmódosítás; 3. a további tájékoztatási és jogorvoslati lehetőségek.
Bár az elszámolás összetett számítás alapján történik, az értesítő tartalmazza azokat az alapvető adatokat, amelyek alapján – a pénzügyi intézmény korábbi havi törlesztési kimutatásainak, illetve az értesítő által jelzett évenkénti fogyasztói befizetések adatainak összevetésével, továbbá önmagában azzal, hogy a pénzügyi intézmény késedelmes vagy normál törlesztésű elszámolást küldött-e ki – a fogyasztók meggyőződhetnek a banki számítás alapjainak helyességéről, s így arról, hogy pénzügyi intézményük megfelelően járt-e el. További számítási igény esetén a fogyasztók részletes –valamennyi figyelembe vett hiteltörténeti adatot (így havi kamatokat, árfolyamot) is tartalmazó – elszámolást is kérhetnek. Ezt pénzügyi intézményüknek az igénylést követő 5 munkanapon belül kell rendelkezésükre bocsátania, ám sok bank, pénzügyi vállalkozás saját honlapjáról is letölthetők, áll a jegybank közleményében.
mfor.hu