A közlemény szerint Iránban a 2010-es évi 800 ezer tonna polimer műanyagalapanyag-gyártó kapacitás a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően idén elérheti a 11 millió tonnát.
Ez a bővülés már érzékenyen érintheti az éves szinten mintegy 325 milliárd eurós forgalmat bonyolító, 58 millió tonna kibocsátású, körülbelül 60 ezer céget és 1,5 millió embert foglalkoztató európai műanyagipart - tették hozzá.
Fazekas Roland, a Carboferr Zrt. ügyvezető igazgatója a közleményben úgy fogalmazott: az iráni cégek az alacsonyabb adók miatt az európai termelőknél olcsóbban, nagy tömegben, viszonylag fejlett technológiával készítik a műanyag alapanyagokat.
Kiemelték: a közel-keleti régió fejlődését jól reprezentálja, hogy a legnagyobb gyártókapacitással rendelkező Szaúd-Arábiában a polimer műanyagalapanyag-gyártás volumene 2007-2012 között 8,8 millió tonnáról több mint a duplájára, 19,9 millió tonnára növekedett.
A közel-keleti, köztük az iráni gyártók földrajzi elhelyezkedésük révén helyzeti előnyben vannak a távol-keleti gyártókkal szemben is, míg Iránból körülbelül 10 napot vesz igénybe a szállítás, thaiföldi vagy dél koreai gyártás esetén minimum 6 hetes szállítással kell számolni - olvasható a közleményben.
Kifejtették: ha az Európai Unióban maradnak az alapanyagokat és a munkabéreket terhelő jelenlegi magas adók és járulékok, akkor közép és hosszú távon akár meg is szűnhet a granulátumgyártás.
A műanyag granulátum népszerű alapanyag (az európai újrahasznosítási mennyiség eléri a 6,6 millió tonnát), Magyarországon is legalább 400-500 cég vásárolja - írták.
Fazekas Roland ugyanakkor arról is beszámolt a közleményben, hogy számos iráni terméknek még nincs meg az uniós tanúsítványa, így azok nem szállíthatóak az uniós piacra, az európai gyártóknak így maradt még idejük a felkészülésre. Ráadásul az embargó részleges feloldása miatt a pénzügyi tranzakciók nem kivitelezhetőek olyan könnyedén, mint más országok között - tették hozzá.
A Carboferr Zrt. egy 2011-ben alapított magyarországi tulajdonú, több mint 150 kereskedelmi és gyártó partnerrel rendelkező vállalat, amely 2014-ben az acél- és műanyagipari termékek forgalmazásával 7,5 milliárd forintos nettó árbevételt ért el.
MTI