4p

A társasági nyereségadó-alap kiszámításának uniós egységesítése az unió közép- és kisméretű vállalatainak hozná a legtöbb viszonylagos előnyt, mondta el Kovács László. A jelenlegi rendszerben, amikor huszonhétféleképpen számolják az adóalapot, így a kevésbé tőkeerős cégek számára a többletadminisztráció túlzott terhet jelenthet.

A társasági nyereségadó-alap kiszámításának uniós egységesítése különösen a közepes és kis EU-országok közép- és kisméretű vállalatainak hozná a legtöbb viszonylagos előnyt - jelentette ki Kovács László. Az Európai Unió adó- és vámügyi biztosa azt követően beszélt erről, hogy pénteken Bécsben Wilhelm Molterer osztrák alkancellárral együtt előadást tartott "A vállalati adózás jövője Európában" címmel megrendezett tanácskozáson.

Az EU-biztos az MTI-nek nyilatkozva elmondta, hogy meggyőződése szerint az adóalap kalkulációjának egységesítése kiváltképpen az új EU-tagállamok vállalatainak fontos, mert még csak kevés tapasztalattal rendelkeznek az uniós piacon. "Ha bevezetésre kerülne a társasági nyereségadó-alap egységes számítása, számukra - köztük a magyar vállalatok számára - jobb esélyt nyújtana az uniós piacon való boldogulásra" - hangoztatta Kovács László. Hozzátette, hogy a jelenlegi rendszerben, amikor huszonhétféleképpen számolják az adóalapot, akkor azok a cégek, amelyek az uniós piacon működnek, a sokféle számításhoz való alkalmazkodás miatt hátrányos helyzetben vannak a csak nemzeti piacon dolgozó cégekkel szemben.

Le kell bontani az adózási akadályokat

A konferencia után tartott közös sajtóértekezleten mind az EU-biztos, mind az osztrák alkancellár - aki egyben a pénzügyminiszteri tisztséget is ellátja - arról beszélt, hogy az Európai Unió lisszaboni fejlesztési stratégiája megvalósításának, a versenyképesség fokozásának egyik lényeges eleme az adóalap kiszámítási módszerének uniós szintű egységesítése.

Molterer az EU központi feladatának nevezte a lisszaboni célkitűzések elérését, aminek egyik eszköze szerinte az adópolitika. Noha lehetnek feszültségek és ellentétek az uniós szintű szabályozás és a nemzeti érdekek között, elengedhetetlennek nevezte az együttműködést, az összhang megteremtését. Véleménye szerint az EU-s országokban érvényben lévő különböző adózási rendszerek hátráltatják a vállalkozásokat, és akadályt képeznek a kapacitások kihasználása előtt. Leszögezte, hogy mindezt figyelembe véve Ausztria határozottan támogatja az EU-bizottság 2008-ban előterjesztendő javaslatát a vállalkozási nyereségadó-alap kalkulációjának harmonizálására.

A versenyképesség a tét

Kovács László ugyancsak azt hangoztatta, hogy ha Európa helyt akar állni a globális méretű versenyben, és szeretné kielégíteni a tagországok lakosságának igényeit, akkor mindenféleképpen növelnie kell versenyképességét, különben nem marad elegendő forrás a fejlesztésekre és a szükségletek fedezésére. Kifejtette, hogy a jelenlegi helyzet, amelyre az a jellemző, hogy nemcsak az adóráták eltérőek, hanem az adóalap kiszámítási módszere is más és más az egyes EU-tagállamokban, csökkenti az átláthatóságot, sőt jelentős adminisztrációs terhekkel jár. Az akadályok miatt sok közepes méretű és kisvállalkozás kétszer is meggondolja, hogy kimerészkedjen-e a belső piac határain túlra - mondta. Szerinte az érintett cégek az otthon maradással viszont elveszítik azt a versenyelőnyt, amelyet egy több mint 490 millió fogyasztóból álló piacon való megjelenés jelenthet.

A menetrendről elmondta, hogy közvetlenül a nyári szünet után, 2008-ban kívánja a bizottság elé terjeszteni az egységesítésről szóló javaslatot, és ha a bizottság elfogadja azt, akkor még az ősz folyamán a pénzügyminiszteri tanács elé kerülhet. Szeretné, ha a javaslatról teljes egyetértés alakulna ki, de ennek kicsi az esélye, így valószínűleg a megerősített együttműködés keretében, az abban részt venni óhajtó mintegy húsz tagállam bevonásával lehet majd elindítani az adóalap harmonizálását - olyan formában, mint ahogy bevezetésre került a schengeni rendszer is. Később azonban mások is csatlakozhatnak hozzá.

Szerinte a javaslat elfogadása nem sérti az adópolitika nemzeti keretekben történő szabályozásának jogát, hiszen nem az adók egységesítéséről van szó, hanem az adóbázis kiszámításának összhangba hozataláról.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!