A cég az idei első, márciusi felülvizsgálati időpontban nem jelentett be módosítást, de az eggyel korábbi felülvizsgálat után, tavaly novemberben stabilra javította az addigi negatívról a "Ba1" szintű magyar államadós-osztályzat kilátását. A döntést a cég annak idején elsősorban a magyar gazdaság javuló középtávú kilátásaival és kormányzat elkötelezettségével indokolta a költségvetési konszolidáció mellett.
A nemzetközi hitelminősítők az idén is végrehajtottak már több pozitív lépést Magyarország esetében.
A Fitch Ratings májusban felminősítés lehetőségére utaló pozitívra javította a magyar szuverén osztályzat kilátását az addigi stabilról, egyebek mellett a magyar gazdaság külső mutatóinak markáns javulásával indokolva a lépést. A Fitch "BB plusz" hosszú lejáratú magyar szuverén devizaadós-osztályzata a másik két nagy hitelminősítő, a Moody's és a Standard & Poor's hosszú távú magyar szuverén minősítésével azonos, és egy fokozattal elmarad a befektetési ajánlású sáv alsó szélétől.
Ha a Fitch Ratings javítja a magyar szuverén devizaadós-osztályzatot, ez a besorolás ennél a cégnél visszakerülne a befektetési ajánlású osztályzati kategóriába.
A Standard & Poor's március 20-án - a nemzetközi hitelminősítői gyakorlatban viszonylag szokatlan módon, az addigi és az azóta is érvényes stabil kilátás pozitívra javítása nélkül - egy fokozattal "BB plusz"-ra javította a devizában és a forintban fennálló hosszú lejáratú magyar államadósság besorolását.
A márciusi felminősítés előtt az S&P tartotta érvényben a leggyengébb besorolást Magyarországra: a hosszú lejáratú magyar államadósság-kötelezettségek osztályzata ennél a cégnél addig "BB" volt, két fokozattal gyengébb a befektetési ajánlású sáv alapszintjénél, és eggyel alacsonyabb a Moody's és a Fitch Ratings szuverén magyar besorolásánál.
A Standard & Poor's márciusi osztályzatjavításával került a magyar államadós-besorolás mindhárom hitelminősítőnél azonos szintre.
A globális pénzügyi válság után életbe léptetett EU-szabályozás alapján - hacsak azonnali minősítési lépést igénylő rendkívüli fejlemény nem történik, mint például az elmúlt napokban mindhárom cég által leminősített Görögország esetében - a hitelminősítők az általuk előre meghatározott és Brüsszelnek benyújtott időpontokban hajthatnak csak végre adósosztályzati lépéseket európai uniós államadósok esetében.
Nem kötelező azonban, és nem is feltétlenül bizonyos ezeken a napokon a menetrendben szereplő államadós-osztályzatok, vagy az osztályzatokra érvényes kilátás módosítása, ahogy a Moody's sem hajtott végre az idei évre kitűzött első, márciusi felülvizsgálati időpontban hitelminősítői lépést Magyarország esetében. A kijelölt időpontok csak azt jelzik, hogy ha a hitelminősítők indokoltnak látják valamely minősítési lépés végrehajtását, azt - a görögországihoz hasonló nagy horderejű, azonnali felülvizsgálatot igénylő fejleményeket nem számítva - az év mely napjain jelenthetik be.
A londoni elemzői közösségben vannak olyan előrejelzések, amelyek a közeljövőre további kedvező hitelminősítői intézkedéseket valószínűsítenek Magyarország esetében.
A Morgan Stanley bankcsoport londoni befektetési részlegének elemzői legutóbbi helyzetértékelésükben közölték: véleményük szerint a magyar gazdaság növekedési és külső fizetési mérőszámainak javulása, valamint a bankrendszer szintén javuló kilátásai nyomán Magyarország közelebb került a befektetési ajánlású hitelminősítői kategóriához.
A ház londoni elemzőinek várakozása szerint a Moody's valószínűleg jövőre emeli vissza a befektetésre ajánlott sávba a magyar szuverén adósosztályzatot, de a besorolás kilátását már a jövő héten esedékes következő felülvizsgálaton pozitívra javíthatja a jelenlegi stabilról.
MTI