5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kaiser Tamás, a Pannon Egyetem docense szerint mivel az Európai Bizottságnak a következő többéves költségvetési keretre tett javaslatában csökkenne a Magyarországnak jutó kohéziós támogatás, az ország érdeke, hogy minél tovább egyben tartsa "a kohézió barátai" csoportot, vagyis azoknak a tagállamoknak az összefogását, amelyek kifogásolják a kohéziós politika tervezett módosításait.

Mint a szakértő emlékeztetett, a bizottság június 29-én tette közzé a 2014-2020 közötti időszakra szóló költségvetési keret első változatát, amelyből az látszik, hogy a bizottság a jelenlegi (2007-2013) időszakra kialakított keretekre épít, a gazdasági válság miatt kialakult államadóssági problémákkal és az egész monetáris uniót érintő válsággal nem foglalkozik, vagyis nem áll elő nagy ívű, "a fiskális föderalizmus felé" mutató javaslatokkal.

A kohéziós politika célja a fejlődésben elmaradott térségek felzárkóztatása, ez egyben a tagállamok közötti szolidaritás kifejezése is - mutatott rá, kifejtve: ezeknek a térségeknek a fejlesztése szükséges az egységes belső piac, valamint a gazdasági és monetáris unió zavartalan működéséhez.

Kaiser Tamás szerint a gazdasági, társadalmi és területi kohézió jelentőségének növekedését mutatja, hogy míg az erre szánt támogatás a hetvenes években a költségvetés 5 százalékát tette ki, a jelenlegi időszakban már 35, 7 százalék, a 2014-2020 közötti időszakra pedig a bizottság tervezete alapján 32 százalék lehet.

A bizottság október 5-én hozta nyilvánosságra a kohéziós politikára vonatkozó tervezetét, amelyből az derül ki, hogy a szakpolitika az unió globális versenyképességét erősíteni hivatott EU 200 stratégia megvalósításának eszköze lesz. Az egyik legfontosabb változás, hogy 2013 után három kategóriára osztják a támogatandókat: az első az elmaradott (vagy hátrányos helyzetű) régiók csoportja, ahol az egy főre jutó GDP értéke nem éri el az uniós átlag 75 százalékát, a második csoportot alkotják azok a fejlettségűk mértéke alapján "átmenetinek" minősülő régiók, ahol ez az érték az uniós átlag 75-90 százaléka között van. Végül támogatást kapnak a fejlett régiók is, ahol az egy főre jutó GDP meghaladja az uniós átlag 90 százalékát - magyarázta.

A szakértő szerint ezzel a megoldással elismerik, hogy specifikus problémák a gazdagabb régiókban is felmerülhetnek, és növelhetik annak esélyét, hogy a nettó befizető tagállamok is támogatják a tervezett változásokat.

Magyarországnak az a legkedvezőtlenebb a bizottság javaslatában, hogy az egy országnak jutó kohéziós források legfeljebb a tagállam GDP-jének 2,5 százalékát tehetik ki - mondta Kaiser Tamás. Kiemelte: egy gazdagabb ország GDP-jének 2,5 százaléka természetesen nagyobb összeg, mint egy kevésbé gazdagé, pedig éppen a szegényebbek szorulnak rá jobban a támogatásra. Mindez azt jelenti, hogy a tervezet alapján Magyarországnak reálértéken 20,5 százalékkal kevesebb forrás jutna a 2014-2020-as periódusban, mint a jelenlegi időszakban - közölte.

Kaiser Tamás kitért arra is: a kohézió barátai csoport tagjai azt szeretnék elérni, hogy a kohéziós politika a jövőben is nagy hangsúlyt kapjon az uniós költségvetésben. A csoportot eredetileg a tíz új tagállam és a kohéziós politika korábbi elsődleges haszonélvezői(Spanyolország, Portugália, Görögország) alkotják, Olaszország, Belgium, Írország és Finnország pedig megfigyelőként vesz részt az együttműködésben. Legutóbbi ülésüket november 10-én Budapesten tartották, és az időzítés nem volt véletlen: néhány napra rá, az Általános Ügyek Tanácsának november 15-i brüsszeli ülésén a miniszterek először vitatták meg részleteiben a bizottsági tervezetet - idézte fel.

Az ülés után úgy tűnt, hogy a csoport tagjai egy állásponton vannak, attól függetlenül, hogy az országokat korántsem azonos mértékben érinti a bizottság javaslata. A kérdés nyilvánvalóan az, mennyire erős ez a szövetség, és hogyan képesek összeegyeztetni érdekeiket a tárgyalásokon - hangsúlyozta.

Kaiser Tamás megemlítette: a források ilyen mértékű megcsappanása Magyarországon kívül a három balti országot érintené, a lengyelek, a csehek és a szlovákok viszont jóval kedvezőbb helyzetbe kerülnének.

Magyarországnak elsősorban azokat a szövetségeseket kell megtalálnia az Európai Parlamentben, a miniszterek tanácsában és az Európai Tanácsban, akikkel elérhető, hogy az országba 2013 után se érkezzen kevesebb fejlesztési forrás, mint eddig - mondta az egyetemi oktató. Emlékeztetett: Orbán Viktor miniszterelnök a három balti kormányfővel közösen levelet írt a bizottság és az Európai Tanács elnökének, jelezve, hogy elfogadhatatlannak tartják a kohéziós források 20 százalékának elveszítését 2013 után.

A tárgyalásokon egyelőre az álláspontokat mérik fel, az érdemi alkufolyamat még nem indult el, ez majd a dán elnökség alatt, 2012 első felében várható. Magyarországnak mindenesetre lényeges, hogy minél tovább egyben tartsa a kohézió barátai csoportot - foglalta össze Kaiser Tamás.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!