Per vitte dűlőre a dolgot (táblázat)
Vagyis egy négyéves autó piaci értéke a felére esik vissza az eredeti árhoz képest, a regisztrációs adó viszont az avultatás után az eredetinek még mindig a 60-65 százaléka. Ez azt jelenti, hogy még mindig indokolatlanul drágább egy behozott használt autó. Bakó Zoltán szerint ennek az lesz a következménye, hogy továbbra sem lesz népszerű ez a kategória a vásárlók körében, pedig ezek a néhány éves járművek jelentősen hozzájárulhatnának ahhoz, hogy a hazai 11 éves átlagéletkorú autópark fiatalodjék.
A szabáyozást végül brüsszeli nyomásra módosította a kormány, mert a bizottság szerint a jogszabály korlátozza a versenyt. Az avultatási tábla az idei törvénybe került be, ám ezzel a történet még nem ért véget. Az Európai Bíróság ugyanis egy kereset kapcsán úgy döntött: az államnak a csatlakozásig, vagyis 2004 májusáig visszamenőleg meg kell fizetnie a jogtalanul beszedett regisztrációs adót.
A pert egy magánszemély indította eredetileg azért, mert az adóhatóság magasabb regisztrációs adót követelt tőle. A Hajdú-Bihar Megyei Bíróság saját hatáskörben döntött, hogy kikéri az Európai bíróság véleményét arról, összeegyeztethető-e egyáltalán a törvény a közösségi joggal. Az október eleji ítélet szerint nem, az államnak fizetnie kell. Ennek szabályozásáról egyébként már döntött a kormány, az erről szóló javaslat pedig már az Országgyűlés előtt van.
Az MGOE egyébként maga is bírósághoz fordult amiatt, hogy az avultatási kulcsok, noha be lettek vezetve, nem tükrözik a valós értékcsökkenést. Brüsszel júliusban küldött figyelmeztető levelet a magyar államnak ugyanebben a témában, ezért kell megváltoztatni a szabályozást. Az MGOE ügye egyébként még a hazai bíróság előtt van.
F. Szabó Emese