A Bubi egyike azon fejlesztéseknek, amely láttán elégedetten csettinthetnék, hogy na végre, Budapest tett egy határozott lépést Európa felé, és komolyan vehető alternatívával szolgál a fővárost megfojtó autózással szemben. Azonban ha elkezdünk számolgatni, és főleg ha ránézünk a dokkolóállomások térképére, felmerülhet a kérdés, hogy megéri-e ez nekünk.
Turisták: egyelőre bérelni érdemes
A város nevezetességeit kerékpárral körbejáró turistákat számos cég várja különféle bérleti ajánlatokkal. A Google keresője által kiadott első három cégnél 2500-3000 forintért lehet egy napra kerékpárt bérelni, míg a kaució 10-15 ezer forint között alakul, bár ez lehet magasabb a bérelt bicikli típusától függően. A Bubi 24 órás jegye lényegesen olcsóbb, mindössze 500 forint, sőt a 3 napi hozzáférést biztosító 1000 forint is igen méltányos, viszont a bérbevevő bankkártyáján 25 ezer forintot zárolnak. Ez az összeg - aminek visszautalására, illetve feloldására a jegy érvényességének lejártát követő 2-7 napon belül kerül sor banktól függően – hiányozni fog a nyaralásra félretett büdzséből, főleg ha például egy négytagú család kíván együtt tekerni.
A bérlés további előnye még a rögtön visszajáró kaució mellett a szabadság, vagyis extra költségek nélkül elhagyhatjuk a Déli pályaudvar, Margitsziget, Petőfi híd, Városliget által közrefogott területet. A Bubi dokkolói ugyanakkor szinte kőhajításnyira vannak egymástól a belső kerületekben, nem kell keresgélni, eljutni a bérbeadó telephelyére és nem is kell visszavinni a bringát. A Bubi előnye még a biztonság: ha ugyanis dokkoltunk, akkor a felelősségünk is megszűnik, míg a bérleményre vigyáznunk kell, ellenkező esetben bukjuk a kauciót.
Bár a Bubi használata valóban egyszerű és olcsó, illetve a bringák könnyen elérhetők, a magas és sokáig zárolt kaució, illetve a behatárolt mozgástér miatt a turisták még jobban járnak, ha inkább bérelnek.
Rendszeres használók: 2,5 év alatt bejön egy saját bringa ára
A rendszeres használat a Bubi esetében nyilvánvalóan csak azoknál jöhet szóba, akik a dokkolók környékén laknak és dolgoznak, vagy járnak iskolába. Ha el szeretnénk hagyni a belső kerületeket, és át kell szállnunk más tömegközlekedési eszközre, vagy gyalogolnunk kell, akkor a Bubi előnyei a saját kerékpárral szemben gyorsan elszállnak. Persze sok múlik azon is, hogy az adott munkahely mennyire kerékpáros-barát, van-e például őrzött tárolója, stb.
A Bubi esetében neuralgikus pont az ára. Sokan bírálják a rendszert, hogy a fizetésekhez viszonyítva nagyságrendekkel drágább, mint a nyugat-európai országokban működők. A 18 900 forintos éves díj valóban nem kevés, de ha úgy nézzük, hogy 94 gombóc fagyi árából egy éven keresztül – a 30 perces limit betartásával – extra költségek nélkül, mindig jól felszerelt, jó állapotú bringa áll a rendelkezésünkre, akkor már egészen más lesz a kép. Fontos tudni, hogy éves vagy féléves bérlet vásárlásakor nincs kaució. A BKK döntése érhető, hiszen 44 ezer forint egyszeri kifizetése már sokakat eltántorítana a bérletvásárlástól.
Ugyanakkor, ha megnézzük, hogy milyen áron lehet ma belépő szintű városi bringákat venni, akkor ugyancsak meginog a Bubi. Az egyik nagy sportszer szaküzlet honlapján 50 ezer forintért hirdetnek olcsó, városi közlekedésre alkalmas kerékpárt, amely akárhogy is számoljuk, 2,6-szerese az éves bérlet árának. Ezért az összegért – ellentétben a Bubival oda megyünk, ahová akarunk, nem fizetjük ki a gatyánkat, ha megállunk vásárolni vagy ha elhúzódik a postai ügyintézés. Persze marad a folyamatos izgalom, hogy vajon ott találjuk-e a drótszamarat ahol hagytuk, ha defektet kapunk, azt nekünk kell kifizetni és persze ott van az éves karbantartás is.
Összességében egyáltalán nem rossz kezdeményezés a Bubi, fontos kiegészítője a városi tömegközlekedésnek, valós alternatívát azonban akkor jelent majd, ha tovább terjeszkednek a dokkoló-állomások és a bérlet ára távolodik a kereskedelmi forgalomban kapható biciklikétől.
Szász Péter
mfor.hu