4p

Budapest vezetése már régóta „tartozik” a fővárosiaknak és az ide látogató turistáknak egy közbringa rendszerrel, így érthető, hogy sokan örömmel fogadták a Bubi bejelentését. A kérdés azonban az, hogy ilyen áron, a jelenlegi állomás-sűrűséggel kinek éri meg bérlés, vagy saját kerékpár helyett a "zöld bringákat" használni.

A Bubi egyike azon fejlesztéseknek, amely láttán elégedetten csettinthetnék, hogy na végre, Budapest tett egy határozott lépést Európa felé, és komolyan vehető alternatívával szolgál a fővárost megfojtó autózással szemben. Azonban ha elkezdünk számolgatni, és főleg ha ránézünk a dokkolóállomások térképére, felmerülhet a kérdés, hogy megéri-e ez nekünk.

Turisták: egyelőre bérelni érdemes

A város nevezetességeit kerékpárral körbejáró turistákat számos cég várja különféle bérleti ajánlatokkal. A Google keresője által kiadott első három cégnél 2500-3000 forintért lehet egy napra kerékpárt bérelni, míg a kaució 10-15 ezer forint között alakul, bár ez lehet magasabb a bérelt bicikli típusától függően. A Bubi 24 órás jegye lényegesen olcsóbb, mindössze 500 forint, sőt a 3 napi hozzáférést biztosító 1000 forint is igen méltányos, viszont a bérbevevő bankkártyáján 25 ezer forintot zárolnak. Ez az összeg - aminek visszautalására, illetve feloldására a jegy érvényességének lejártát követő 2-7 napon belül kerül sor banktól függően – hiányozni fog a nyaralásra félretett büdzséből, főleg ha például egy négytagú család kíván együtt tekerni.

A bérlés további előnye még a rögtön visszajáró kaució mellett a szabadság, vagyis extra költségek nélkül elhagyhatjuk a Déli pályaudvar, Margitsziget, Petőfi híd, Városliget által közrefogott területet. A Bubi dokkolói ugyanakkor szinte kőhajításnyira vannak egymástól a belső kerületekben, nem kell keresgélni, eljutni a bérbeadó telephelyére és nem is kell visszavinni a bringát. A Bubi előnye még a biztonság: ha ugyanis dokkoltunk, akkor a felelősségünk is megszűnik, míg a bérleményre vigyáznunk kell, ellenkező esetben bukjuk a kauciót.

Bár a Bubi használata valóban egyszerű és olcsó, illetve a bringák könnyen elérhetők, a magas és sokáig zárolt kaució, illetve a behatárolt mozgástér miatt a turisták még jobban járnak, ha inkább bérelnek.

Rendszeres használók: 2,5 év alatt bejön egy saját bringa ára

A rendszeres használat a Bubi esetében nyilvánvalóan csak azoknál jöhet szóba, akik a dokkolók környékén laknak és dolgoznak, vagy járnak iskolába. Ha el szeretnénk hagyni a belső kerületeket, és át kell szállnunk más tömegközlekedési eszközre, vagy gyalogolnunk kell, akkor a Bubi előnyei a saját kerékpárral szemben gyorsan elszállnak. Persze sok múlik azon is, hogy az adott munkahely mennyire kerékpáros-barát, van-e például őrzött tárolója, stb.

A Bubi esetében neuralgikus pont az ára. Sokan bírálják a rendszert, hogy a fizetésekhez viszonyítva nagyságrendekkel drágább, mint a nyugat-európai országokban működők. A 18 900 forintos éves díj valóban nem kevés, de ha úgy nézzük, hogy 94 gombóc fagyi árából egy éven keresztül – a 30 perces limit betartásával – extra költségek nélkül, mindig jól felszerelt, jó állapotú bringa áll a rendelkezésünkre, akkor már egészen más lesz a kép. Fontos tudni, hogy éves vagy féléves bérlet vásárlásakor nincs kaució. A BKK döntése érhető, hiszen 44 ezer forint egyszeri kifizetése már sokakat eltántorítana a bérletvásárlástól.

Ugyanakkor, ha megnézzük, hogy milyen áron lehet ma belépő szintű városi bringákat venni, akkor ugyancsak meginog a Bubi. Az egyik nagy sportszer szaküzlet honlapján 50 ezer forintért hirdetnek olcsó, városi közlekedésre alkalmas kerékpárt, amely akárhogy is számoljuk,  2,6-szerese az éves bérlet árának. Ezért az összegért – ellentétben a Bubival oda megyünk, ahová akarunk, nem fizetjük ki a gatyánkat, ha megállunk vásárolni vagy ha elhúzódik a postai ügyintézés. Persze marad a folyamatos izgalom, hogy vajon ott találjuk-e a drótszamarat ahol hagytuk, ha defektet kapunk, azt nekünk kell kifizetni és persze ott van az éves karbantartás is.

Összességében egyáltalán nem rossz kezdeményezés a Bubi, fontos kiegészítője a városi tömegközlekedésnek, valós alternatívát azonban akkor jelent majd, ha tovább terjeszkednek a dokkoló-állomások és a bérlet ára távolodik a kereskedelmi forgalomban kapható biciklikétől.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!