A versenytársaknak szuperolcsón juttatott ingatlanbérlés lehetősége, a haveroknak megengedett területfoglalás, a támogatásokkal feltőkésített cégekkel való verseny nehézsége, illetve a támogatások, pályázatok általános versenytorzító hatása, az állami megbízások szétosztásának módja, a hivatali packázás, és egyéb kérdések is felmerültek. Amiért ez érdekes az az, hogy láthatóan a gazdaságpolitikusok sem értik ennek a helyzetnek a negatív hosszútávú kihatásait, amely teljesen nyilvánvaló a WEF versenyképességi rangsorra adott válaszukból - mármint hogy ebben folyamatos lecsúszásban vagyunk:
Korábban:
A valaha volt legrosszabb eredményét érte el Magyarország
Az NGM szerint semmit sem jelent a versenyképességi rangsor
Az NGM válasza az, hogy nade a magyar gazdaság milyen jól hasít, nő a GDP, nő a fogyasztás, jó a külkermérleg, mi a baj?
A baj az, hogy Magyarországon valóban van egy ciklikus fellendülés ("hét bő esztendő" - erről már 2013 elején írtam), de ez egy strukturálisan egyre romló háttérben következik be. Kedvenc hasonlatom a lerohadt Trabant a magyar gazdaságra: semmi ereje nincs, de azért erős hátszélben az érdi lejtőn ez is gyorsan robog, lobog a szél, fújja a hajunk, maxira tekerve a Sláger rádió, látszólag minden oké. Az NGM arra hivatkozik, hogy lám-lám mindenki jól érzi magát. A baj azonban az, hogy szép lassan a Trabantot Velorexre cseréljük, és a versenyképességi rangsor pont ezt mutatja. Nincs azonnal következménye, hiszen amíg jön az EU-s pénzeső, és tart a globális gazdasági stabilitás, addig minden rendben van. Azonban a külső, európai támogatás nélkül a hazai gazdaság azonnal lefulladna. Szétzüllesztett intézményrendszerrel, a független intézmények felszámolásával, a kiszámíthatóság hiányával, gyengülő oktatással nehéz lesz versenyezni a jövőben. Ha nincs hátszél, nem fogunk haladni. A hazai gazdaság benne van a hét bő esztendőben, de a mutyiszféra térnyerése azt mutatja, hogy a versenyképességi lecsúszás valós, és a hátszél elmúltával komoly következményei lesznek. Van 2-3 évünk, hogy fordítsunk ezeken a folyamatokon, különben ismét olyat csattanunk majd, mint 2009-ben, vagy 1994-95-ben. Addig is élvezzük ki a menetszelet...