Az ipari termelés volumene májusban, 0,2 százalékkal maradt el az áprilistól, így immár második hónapja csökken a havi bázisú index. Ahogy az a grafikonon is látszik, tavaly augusztus óta – amikor az esztergomi Suzuki visszafogta termelését – az ipar hol rákapcsolt, hol pedig visszavett teljesítményéből. Ez elsősorban az autóiparnak, azon belül is főként az Audinak volt tulajdonítható.
A szektor azonban úgy tűnt, egyre inkább magára talált és a „hullámvölgyek” is kisebbek lettek, jelezve, hogy ismét folyamatos és lendületes növekedés elé néz a hazai ipari termelés. Erre szükség is van, hogy a kormány iparosítási álmai teljesüljenek, főként annak tudatában, hogy Orbánék elég nehezen teljesíthető célt hajszolnak, mint arról korábban többször is írtunk:
Így Orbán aggastyán lesz, mire iparosítási álma teljesül
Rossz kommunikációs lózungot választott a kormány
A májusi ipari adatnak van egy másik érdekessége is: ha a kiigazítatlan adatot nézzük, akkor a növekedés tavaly májushoz képest mindössze 1,5 százalékos, ami nagyon komoly lassulás lenne a korábbi 6 százaléknál is magasabb növekedések után. Ennek oka azonban mindössze annyi, hogy idén májusban kevesebb munkanap volt, mint tavaly.
Látható, hogy a munkanappal kiigazított index 6,2 százalékos növekedést mutat, amely bár nem az idei legjobb, de átlagosnak mondható adat. Nem véletlen, hogy itt az mfor.hu oldalain is mindig a kiigazított adatokkal számolunk.
A kevesebb munkanap egyébként nem csak az ipari adatokban, de például az autópiacban is éreztette hatását. Az európai eladások az egyik legrosszabb éves bázisú növekedést produkálták azóta, hogy válság után magára talált a szektor, de az egyes márkák globális eladásaira is „hatott a naptár”.
mfor.hu