A Moody's indoklása szerint növekszik a bizonytalanság azzal kapcsolatban, hogy Magyarország teljesíteni tudja-e a költségvetési konszolidáció és a közadósság-csökkentés középtávú célkitűzéseit, különös tekintettel a magyar gazdaság egyre korlátozottabb középtávú növekedési kilátásaira.
A hitelminősítő szerint emellett Magyarország "egyre fogékonyabb az eseménykockázatokra" a magas államadósság-teher, a külföldi befektetőktől való erőteljes függés és a jelentős finanszírozási igények miatt, miközben erősödik a külső piaci volatilitás is.
A Moody's közölte: véleménye szerint e tényezők együttes hatása kedvezőtlenül fogja érinteni a kormány pénzügyi erejét, és gyengíti sokktűrő kapacitását. A negatív kilátás érvényben hagyása az azzal kapcsolatos bizonytalanságot tükrözi, hogy az ország képes-e ellenállni az európai szuverén adósságválságból eredő potenciális eseménykockázatoknak.
A hitelminősítő szerint a 2010 végén mért 81 százalékos GDP-arányos államadósság-ráta "érdemben meghaladta" a "Baa3" besorolású országokra jellemző középértéket. Jóllehet a magyar kormány elkötelezte magát amellett, hogy 2018-ig 50 százalékra csökkenti az államadósság-rátát, továbbra sem egyértelmű az ennek elérését célzó középtávú kormányzati stratégia. Emellett az, hogy a kormány eddig egyszeri intézkedésekre támaszkodott - mint például a nyugdíjalapok vagyonának likvidálása -, hosszú távon nem fogja javítani az adósság fenntarthatóságát - fogalmazott a leminősítéshez fűzött elemzésében a Moody's.
Bár a 2012-es költségvetés - szerkezeti reformok és ad hoc jövedelemtermelő intézkedések révén - 2,5 százalékos államháztartási hiányt tűzött ki célként, a Moody's szerint azonban a kormányt e cél elérésében korlátozni fogja a magasabb finanszírozási költség és az alacsony növekedéssel jellemzett környezet.
A cég szerint az is csak "korlátozottan látható", hogy a kormány az alacsony növekedési környezetben miképp tervezi elérni a konvergencia-programban 2013-ra szereplő 2,2 százalékos hiánycélt.
A Moody's közölte, hogy az eddigi 2,7, illetve 2,6 százalékról 1,5, illetve 0,5 százalékra módosította a magyar gazdaság idei és jövő évi növekedésére adott előrejelzését.
Az elemzés szerint a magánszektorbeli adósságleépítésből eredő gyenge hazai kereslet, valamint az olyan strukturális korlátok, mint a magas munkanélküliség és az alacsony foglalkoztatottság, még tovább gyengítik az ország középtávú növekedési potenciálját. A külső tényezők közül Magyarországot a fő kereskedelmi partnerek, különösen Németország meggyengült növekedési kilátásai érintik.
A Moody's szerint emellett a nem teljesítő kinnlevőségek emelkedő aránya, a bankok jövedelmezőségét érintő legutóbbi kormányzati intézkedések, valamint a külföldi tulajdonos bankok csökkenő likviditásnyújtási képessége korlátozza a magyar bankrendszer képességét is arra, hogy hitelkihelyezésekkel támogassa a növekedést.
A hitelminősítő elemzése szerint az osztályzatrontás másik fő tényezője az ország sebezhetősége a külső sokkoktól. Ez az államadósság szerkezetéből ered, amely finanszírozási költségnyomásnak teheti ki a kormányt.
A Moody's ezzel kapcsolatban kiemeli, hogy az államadósság hozzávetőleg 64 százalékát nem rezidens befektetők tartják; ennek kétharmada devizaadósság. Ráadásul a kormány bruttó hitelfelvételi igénye jelentős lesz a következő három évben. Az ország általános adósságdinamikáját máris erőteljesen érinti a forint gyengesége, és a gazdaságpolitika hatékonysága körüli bizonytalanság még inkább kikezdheti a piaci bizalmat.
A Moody's szerint az is a finanszírozási kihívásokat tükrözi, hogy Magyarország nemrégiben a Nemzetközi Valutaalaphoz és az EU-hoz fordult. Ha a tárgyalások a kormány által elérni kívánt finanszírozási védőhálóról sikerrel járnak, az csökkentheti az azonnali finanszírozási kihívásokat, ám a Moody's szerint a kormányadósság-szerkezet még egy ilyen megállapodás esetén is sebezhető maradna középtávon a sokkhatásoktól, és ez nem összeegyeztethető az eddigi "Baa3"-as besorolással.
A Moody'a a kilátásokkal kapcsolatban azt közölte, hogy megfontolás tárgyává tenné Magyarország további államadósi leminősítését, ha elmarad az előrelépés a szerkezeti reformokban és a középtávú terv végrehajtásában, és emiatt jelentősen gyengülne a kormány pénzügyi ereje. Ez tartós árfolyamnyomást és növekvő finanszírozási költségeket okozhat.
A Moody's ugyanakkor megfontolná a kilátás stabilizálását a "Ba1"-es kötvényosztályzaton - ami hosszabb távon felminősítéshez vezethet -, ha az ország fenntartható konszolidációs pályára lépne, aminek részét képezné a középtávú terv és a konvergencia-program következetesebb végrehajtása, lehetőleg újrainduló, robusztus gazdasági növekedéssel alátámasztva.
Az S&P még kivár
A Moody's-zal szemben a Standard & Poor's azt közölte, hogy tovább folytatja a magyar adósbesorolás két hete elkezdett negatív kihatású felülvizsgálatát, de a magyar osztályzatról szóló döntésével valószínűleg megvárja az IMF-EU-tárgyalások kimenetelét.
A világ legnagyobb hitelminősítő csoportja csütörtöki londoni elemzésében utalt annak lehetőségére is, hogy egy IMF/EU-megállapodás elháríthatja azokat az okokat, amelyek Magyarország leminősítéséhez vezethetnek. Az S&P november 11-én közölte, hogy negatív megfigyelés alá vette Magyarország devizában és forintban fennálló szuverén adósságának befektetési ajánlású, "BBB mínusz/A-3" szintű osztályzatait, arra a véleményére hivatkozva, hogy a külső pénzügyi és gazdasági környezet gyengülésével növekszenek a magyar hitelképességet terhelő, lefelé ható kockázatok.
A vizsgálat folytatásáról szóló csütörtök esti újabb londoni közleményében az S&P úgy fogalmazott: a magyar adósosztályzatok jelenlegi felülvizsgálati státusa a leminősítés valószínűségét tükrözi abban az esetben, ha a gazdasági növekedési kilátásokat, valamint a költségvetési és külső mérlegteljesítményt rontja a magyar gazdaságpolitikai környezet "gyengébb kiszámíthatósága és hitelessége". Mindazonáltal egy IMF/EU-program feltételrendszere - különösen egy olyan programé, amely finanszírozási csomagot is tartalmaz - elháríthatja e gazdaságpolitikai következményeket.
A cég közölte, hogy a magyar gazdaságpolitikai keretekről alkotott véleményét részben azok a hivatalos intézkedések alakítják, amelyek a Standard & Poor's megítélése szerint csorbították a magyar felügyeleti szervek függetlenségét, és bonyolultabbá tették a működési környezetet a befektetők számára. A cég véleménye szerint a magyar hitelképességre ható, lefelé mutató kockázatok mindemellett a globális és a hazai gazdasági környezet romlásával is erősödnek.
A hitelminősítő szerint különösen az egyes szolgáltatási üzletágakra - a távközlési, az energiaipari, a pénzügyi és a kiskereskedelmi szektorokra - kirótt átmeneti adóemelések hátráltathatják a beruházásokat és a munkahelyteremtést rövid távon. Ezek az adóemelések olyan időszakban korlátozzák a növekedési kilátásokat, amikor a nyitott magyar gazdaságot terhelő kockázatok növekszenek a bizonytalan világgazdasági kilátások miatt - áll az elemzésben.
A Standard & Poor's szerint emellett a devizaalapú jelzáloghitelek kedvezményes árfolyamokon lehetővé tett előtörlesztése tovább szűkítheti a magyar gazdaság hitelellátását. A hitelminősítő ugyanakkor felidézi, hogy a magyar kormány a múlt héten hivatalosan megkereste a Nemzetközi Valutaalapot és az EU-t egy új finanszírozási egyezmény ügyében, és a magyar kormány szerint 2012 februárjára megszülethet a megállapodás.
Ezzel kapcsolatban az S&P csütörtökön közölte, hogy "valószínűleg 2012. február vége előtt" határoz a magyar adósosztályzatra bejelentett felülvizsgálat eredményéről, amikor már több információja lesz az IMF/EU-megállapodás elérésének valószínűségéről. A Standard & Poor's a felülvizsgálatot bejelentő november 11-ei közleményében eredetileg még azt jelezte, hogy november végéig tervezi meghozni döntését.
Fitch Ratings
A három nagy közül az egyedüli európai, a Fitch Ratings nem szólalt meg csütörtökön, ők továbbra is a befektetési ajánlású sávban, annak alsó szélén, "BBB mínusz" osztályzattal minősítik hazánk adósságát.
MTI/mfor.hu