Londoni pénzügyi elemzők szerdán közölték azt is, hogy javították Ukrajna szuverén kötvénysúlyozási ajánlását, mivel megítélésük szerint a 15 milliárd dolláros orosz-ukrán kötvényvásárlási egyezség jelentősen mérsékli Ukrajna jövő évi finanszírozási kockázatait. A CMA londoni piacfigyelő cég kimutatása szerint az ukrán szuverén adósságállomány CDS-középárfolyama szerdán 760 bázispont alatt járt a londoni piacon. December elején még 1200 bázisponthoz közeli ukrán CDS-középárfolyamokat mértek Londonban.
A szerdára kialakult ukrán CDS-árfolyam azt jelenti, hogy egységnyi, tízmillió dollár névértékű ötéves ukrán államkötvényre most nem egészen 760 ezer dolláros középárfolyamon kínálnak határidős törlesztéskockázat-biztosítási szerződéseket a londoni piacon a hónap elején felszámított csaknem 1,2 millió dollár helyett. Magyarország CDS-kontraktusai 257 bázispont környékén mozogtak a szerdai londoni kereskedésben.
A JP Morgan közölte, hogy a ház az általa vezetett globális felzárkózó piaci kötvényindex (EMBIG) modellportfolióján belül piaci súlyozásúra módosította az ukrán államkötvény-befektetésekre szóló ajánlását az eddig érvényben volt alulsúlyozás helyett.
A JP Morgan számításai szerint a 15 milliárd dolláros kötvényvásárlást és 33 százalékos földgáz-árcsökkentést tartalmazó orosz pénzügyi csomag 2014 végéig fedezi az ukrán dolláradósság-törlesztési kötelezettségeket.
Az ukrán szuverén kötvények ilyen gyors és ilyen jelentős mértékű vásárlásával Oroszország azt az üzenetet küldi a piacnak, hogy erőteljesen támogatja Ukrajnát. Ha a piaci szereplők az ügylet bejelentését az ukrán gazdasági problémák zömének megoldásaként értelmezik, és ennek eredményeként Ukrajna ismét hozzáfér piaci finanszírozáshoz, akkor Oroszországnak esetleg nem is kell a megállapodásban szereplő 15 milliárd dollárt teljes egészében ukrán kötvényvásárlásra költenie - áll a JP Morgan elemzésében.
A Fitch Ratings hitelminősítő szerint a 15 milliárd dolláros orosz finanszírozási csomag és a földgáz árának csökkentése jelentősen mérsékli egy ukrán szuverén likviditási válság jövő évi kialakulásának kockázatát. A Fitch elemzői ugyanakkor hangsúlyozták azt is, hogy a finanszírozási egyezmény nem kezeli a szuverén ukrán adósprofilt terhelő hosszabb távú politikai és gazdasági kockázatokat.
A hitelminősítő becslése szerint a kötvényvásárlás és az olcsóbb orosz földgáz együttes hatására a hazai össztermékhez (GDP) mért ukrán folyómérleg-hiány az eddigi előrejelzésekben szereplő 7,3 százalék helyett 5,9 százalék lesz 2014-ben.
Amiatt azonban, hogy Ukrajna a Nemzetközi Valutaalap (IMF) helyett Oroszországhoz fordult segítségért, nem érvényesülnek azok a gazdaságpolitikai kondíciók, amelyek az ukrán gazdaság életre keltését céloznák. Ha pedig az orosz-ukrán egyezség azt is jelzi, hogy Ukrajna távolodik az Európai Unióval tervezett társulási szerződés aláírásától, akkor csökken az olyan reformok végrehajtásának valószínűsége, amelyek a hatékonyság javítása révén megtakarításokat, közvetlen külföldi tőkebefektetéseket és növekvő európai exportot tettek volna lehetővé - áll a Fitch elemzésében.
A hitelminősítő szerint az orosz támogatás megoldja ugyan az ukrán gazdaság finanszírozását a 2015-ben esedékes ukrajnai elnökválasztásokig, épp emiatt azonban növeli annak a kockázatát, hogy lazulni fog az ukrán monetáris és költségvetési politika a választások közeledtével.
A Fitch Ratings szerint a cég által Ukrajnára érvényben tartott, mélyen spekulatív - vagyis a befektetésre ajánlott kategóriától messze elmaradó - "B mínusz" szuverén adóskockázati besorolás tükrözi a szerkezeti reformok hiányából eredő gazdasági kockázatokat, valamint a folytatódó belpolitikai feszültség potenciális következményeit.
A Fitch november elején rontotta az addigi "B"-ről egy fokozattal a jelenlegi "B mínusz"-ra Ukrajna adósosztályzatát, amelyen további leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátást hagyott érvényben. Ukrajnát a többi nagy hitelminősítő is rendkívüli kockázatokra figyelmeztető besorolásokkal tartja nyilván. A Standard & Poor's a Fitch osztályzatával azonos, a Moody's Investors Service ennél egy fokozattal még gyengébb, "Caa1" besorolással listázza az ukrán szuverén adósságot.
MTI